Borghild Tenden (V): Vil statsråden styrke beredskapsplanleggingen gjennom økt prioritet av omkjøringsveier for stamvegnettet i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan?
Begrunnelse
Stengningen av tunnelene på E18 i Vestfold har medført at omkjøringsveiene har fått en trafikkbelastning som går langt over det veiene er bygget for. Mange strekninger går gjennom bolig- og sentrumsområder, noe som medfører store belastninger på lokalmiljøet og økt risiko for innbyggerne og trafikantene.
Et konkret eksempel er riksvei 32 som går over Siljan. De som kommer fra Oslo og skal til Grenland eller øvre Telemark, kjører riksvei 32 om Siljan fordi det er raskest. Strekningen er kupert med mange skarpe svinger, og er allerede svært ulykkesbelastet. Riksvei 32 går også gjennom Siljans største boligfelt. Mange skolebarn må krysse veien for å komme til og fra skole, barnehage og idrettsanlegg. Her er det 40-sone og ett fotgjengerfelt. Radarkontroller har tatt biler opp til 86km/t her.
Det foreligger kommunale vedtak for en omlegging av riksvei 32, men veien er ikke prioritert i forbindelse med Nasjonal transportplan.
Erfaringene vi kan trekke av dette er at det er behov for bedre beredskapsplanlegging for omkjøring dersom deler av stamvegnettet blir stengt.
Dedikerte omkjøringsveger bør derfor planlegges for å kunne fungere uten at belastningen for lokalbefolkningen blir for stor. Dedikerte omkjøringsveger bør ha god kvalitet, i størst mulig grad planlegges slik at den går utenom boligområder, skolevei og liknende og bør være utstyrt med trafikksikkerhetstiltak som lysregulerte fotgjengeroverganger.