Ketil Solvik-Olsen (FrP): Venezuela gjennomfører nå en nasjonalisering av oljeindustrien. Statoil har investert over 6 mrd. kr i landet, og er tvunget til forhandlinger med venezuelanske myndigheter angående eierandelen på 15 pst. i Sincor-prosjektet som hører til Orinoco-feltene. Ifølge Venezuelas president er alternativet til forhandlinger ekspropriasjon.
Hva gjør den rød-grønne regjeringen for å sikre at kontrakter inngått av norske selskaper i utlandet respekteres av andre lands myndigheter?
Begrunnelse
I begynnelsen av februar gav Venezuelas president Chávez de utenlandske selskapene frist til 1. mai med å overføre kontrollen over de fire Orinoco-feltene til myndighetene. Selskapene ble invitert til å ha minoritetsandeler, men staten skulle eie minst 60 pst.
De største utenlandske oljeselskapene i Venezuela har gitt etter og gått med på å overføre kontrollen over oljefeltene til myndighetene. I tillegg til Statoil gjelder det britiske BP, amerikanske Exxon Mobil Corp., Chevron Corp., og det franske Total SA. Det amerikanske selskapet ConocoPhillips har derimot kjempet imot. Venezuelanske myndigheter truer med å ekspropriere selskapets eiendommer hvis det ikke går med på avtalen.
Statoil har investert over én milliard dollar i Venezuela, og har en eierandel på 15 pst. i Sincor-prosjektet som hører til Orinoco-feltene. Franske Total eier 47 pst. og statsoljeselskapet Petróleos de Venezuela (PDVSA) 38 pst. av det samme prosjektet. Analytikere anslår at selskapet vil tape minst 1 mrd. kr på nasjonaliseringen.
Statoil sier selv at de er i "god dialog" med myndighetene, men i realiteten har de ikke hatt noe annet valg enn å forhandle. Enten går de med på hovedkravene til myndighetene, eller så blir de kastet ut. Utfordringen for Statoil er å forhandle seg fram til best mulige vilkår under det nye regimet, der myndighetene i Venezuela kontrollerer minst 60 pst. av feltene og selskapene deler resten.
Det er en rekke momenter som er sentrale i forhandlingene med myndighetene. Blant annet ønsker selskapene en skikkelig økonomisk kompensasjon for andelene de blir tvunget til å gi fra seg, og det blir også forhandlet om hvor store deler de forskjellige selskapene skal overføre.