Arne Sortevik (FrP): Mellom 5 og 10 tonn med stein og masse har rast fra taket i Bømlafjordtunnelen. Den er en del av veiprosjektet Trekantsambandet, og med lengde på 7 820 meter er den Europas lengste undersjøiske veitunnel. Åpningen skjedde 30. april 2001, og i juni 2007 må altså tunnelen stenge for sikring og vedlikehold.
Vil statsråden sørge for at både planlegging og bygging av denne tunnelen blir gjennomgått, og sørge for hurtigere inspeksjon av øvrige veitunneler på Vestlandet som jo har hoveddelen av veitunnelene i Norge?
Begrunnelse
Det er selvsagt bra med sikring og vedlikehold men det er langt fra tilfredsstillende at en såpass ny og stor tunnel faktisk må stenge ca. 6 år etter åpning. Regionveisjefen har tidligere uttalt at han "ikke trodde at tunneler i hans region måtte stenge pga. manglende sikkerhet". Nå skjer altså nettopp det, og det til og med i en av de største og nyeste tunnelene.
Det er derfor åpenbart nødvendig å gjennomgå planlegging og bygging av Bømlafjordtunnelen. Det er derfor også åpenbart nødvendig å forsere og forsterke arbeidet med å foreta sikringsinspeksjoner av de øvrige veitunnelene på Vestlandet. Også veidirektøren har tidligere gitt uttrykk for at han "tror veitunnelene er ok". Samtidig er det kommet frem at til tross for forsikringer fra Vegdirektoratet om at full inspeksjon er foretatt i alle veitunneler er dette langt fra tilfelle, og slett ikke når det gjelder veitunneler på Vestlandet. Statens vegvesen og Vegdirektoratet ved vegdirektøren etterlater et inntrykk av at sikkerhet i veitunneler ikke helt blir tatt på alvor og et inntrykk av å være defensivt på etterskudd. Det er derfor nødvendig med oppryddning på mange måter og på mange områder når det gjelder inspeksjon av eksisterende veitunneler, gjennomføring av nødvendig sikring, planlegging og bygging av veitunneler og prosedyrer for inspeksjon og godkjenning.