Gunnar Gundersen (H): Staten spiller en overordnet rolle innen skolepolitikken, men er helt avhengig av et aktivt skoleeierskap ute i kommunene og fylkeskommunene for å nå målene i skolepolitikken. Tiltak for å bevisstgjøre det lokale skoleeierskap har imidlertid ingen framtredende rolle i skoledebatten. Det er besynderlig, tatt i betraktning av at man er helt avhengig av lokal handling og utførelse i skolepolitikken.
Ser kunnskapsministeren behov for økt fokus på det lokale skoleeierskap, og vil han ta initiativ for å stimulere det?
Begrunnelse
Det er nå et anerkjent faktum at norsk skole har store utfordringer i forhold til resultater, kvalitet og sosial utjevning. Disse utfordringene er grundig dokumentert både i St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring og i St.meld. nr. 16 (2006-2007) ...og ingen sto igjen. Et mangfoldig offentlig eierskap til skolen i Norge er viktig, men det er en måte å organisere skolen på som setter store krav til et bevisst og aktivt lokalt eierskap.
Lokale politikere har tradisjon for å diskutere skolestruktur og bevilgninger til skolen, men altfor sjelden er denne debatten knyttet opp til resultater, krav og ønsket utvikling av kunnskap i skolen lokalt. To oppslag i henholdsvis Nationen 14. mai og VG 15. mai setter dette i et perspektiv. Nationen skriver på lederplass at "selv om staten bidro med 375 mill. kr til kompetanseutvikling for lærerne i forbindelse med Kunnskapsløftet, viser rapportering fra 2006 at bare 130 mill. kr er brukt til dette formålet". Informasjonen er en sjokkerende dokumentasjon på at departementet er på bakfot i forhold til å ha mobilisert det lokale skoleeierskap til den innsats som Kunnskapsløftet forutsetter.
VG skriver 15. mai om lærerløse skoletimer og avdekker tilstander i videregående skole som er helt uakseptable. At elever er uten lærer en gang iblant vil forekomme, men når det gjengis tall fra videregående skole i Hordaland der klasser i gjennomsnitt er lærerløse i 5 timer pr. 10 dager og man har maksimalutslag helt oppe i 23 lærerløse timer i løpet av ti dager, så bør alarmklokkene ringe. Det er et skoleeieransvar å ta tak i med henblikk på å sette krav til skoleledelse og avdekke årsaker til lærerløse timer.
Dette dreier seg enkelt og greit om praktisk jobbing med resultatene i skolen. Departementet bør, som overordnet organ, være godt kjent med situasjonen før det ble avdekket i media, og bør også ha gått ut med klare signaler til skoleeier om at fokus på sentrale suksessfaktorer i skolen må styrkes.