Arne Sortevik (FrP): Bergensprogrammet er godkjent av Stortinget og inneholder to hovedprosjekter. Det ene er bygging av bybane der Bergen kommune og ikke Statens vegvesen er tiltakshaver og som har en kostnadsramme på 1 800 mill. kr (2005-kr). For prosjekter der SVV er tiltakshaver er det omfattende oppfølging.
Hvordan blir henholdsvis kostnadsutvikling for bybaneprosjektet i Bergen og utvikling av et høyfrekvent matebussopplegg som forutsettes å gi trafikantene gode overgangsmuligheter mellom buss og bane fulgt opp fra departementet?
Begrunnelse
Jeg viser til svar på skriftlig spørsmål nr. 986 der det fremkommer hvilke rutiner for kostnadsmessig oppfølgning av store veiprosjekt med Statens vegvesen som tiltakshaver.
Det er ikke spesifikt svart på den del av spørsmålet som gjelder oppfølgning av Bergensprogrammet - Bybaneprosjektet, der Bergen kommune er tiltakshaver.
Jeg viser til behandling av St.prp. nr. 75 (2004-2005) jf. Innst. S. nr. 94 (2005-2006) særlig til vedlegg 10, 14 og 16 som alle er svarbrev fra statsråden på spørsmål fra transport- og kommunikasjonskomiteen og der høyfrekvent matebussopplegg omtales.
Jeg viser spesielt til vedlegg 10 der det bl.a. heter: "Det er Bergen kommunes ansvar å etablere et godt matebussopplegg. Bergen kommune bør derfor vurdere hvordan det, innenfor de økonomiske rammene som stilles til disposisjon for kollektivtransporten i Bergen i dag, er mulig å etablere et matebusstilbud som er i samsvar med de forutsetninger som ligger til grunn i proposisjonen.
Jeg forholder meg imidlertid til at driftsansvaret for Bybanen i tillegg til infrastruktur, materiell og tilskudd til drift, også omfatter et høyfrekvent matebussopplegg som forutsettes å gi trafikantene gode overgangsmuligheter mellom buss og bane."
Bybaneprosjektet er et nytt konsept i Norge, styres av en kommune uten erfaring på samferdselsområdet og har en prislapp på nesten 2 mrd. kr.
Det såkalte høyfrekvente matebussopplegget forelå ikke ferdig utviklet verken investerings- eller driftsmessig da Stortinget behandlet saken. Statsråden har selv gjennom svar til transportkomiteen pekt på at et høyfrekvent matebussopplegg er en viktig forutsetning for det prosjektet Stortinget har vedtatt.
Av disse grunner er det åpenbart nødvendig med nøye kostnads- og konseptstyring fra sentrale samferdselsmyndigheter. Jeg forventer at statsråden følger dette prosjektet nøye og med god rapportering til Stortinget.