Arne Sortevik (FrP): Stortinget er i ferd med å vedta de siste av foreløpig 12 bompengefinansierte veiprosjekt behandlet under denne regjeringen. I forbindelse med de fleste av prosjektene vil det ble satt opp nye bomstasjoner.
Kan statsråden oppgi investeringssum og rivingssum for bompengeboder for hvert prosjekt samt oppgi hvordan og av hvem bygging og riving finansieres?
Begrunnelse
Prosjektene det gjelder er følgende:
St.prp. nr. 28 (2005-2006) Atlanterhavstunnelen, St.prp. nr. 75 (2004-2005) Bergensprogrammet, St.prp. nr. 2 (2005-2006) Hardangerbroen St.prp. nr. 38 (2005-2006) Finnfast, St.prp. nr. 78 (2005-2006) Langåker-Bommestad, St.prp. nr. 80 (2005-2006) Rv 306 Kirkebakken-Re grense, St.prp. nr. 8 (2006-2007) Utgårdskilen, St.prp. nr. 35 (2006-2007) Rv 255 Jørstad-Segalstad, St.prp. nr. 41 (2006-2007) Ny Kråkerøyforbindelse, St.prp. nr. 61 (2006-2007) Veipakke Salten og St.prp. nr. 57 (2006-2007) Haugalandet.
Jeg peker spesielt på at spørsmålet også omfatter rivingskostnader. Jeg tar det som selvsagt at bompengeinnkreving avsluttes når de omtalte prosjekter er finansiert gjennom bompenger. Jeg går derfor ut fra at både kostnader knyttet til oppføring og senere riving er kjent og kan oppgis.
Om det er spesielle innkrevings/administrasjonsutgifter knyttet til St.prp. nr. 33 (2006-2007) Revidert Tromsø ber jeg også om å få oppgitt dette.