Jan Arild Ellingsen (FrP): Trafikal opplæring har i mange år vært et viktig deltema i den norske skolen. Mange ungdommer har bl.a. tatt "mopedlappen" som en del av undervisningen. Ved innføring av Kunnskapsløftet er muligheten til valg av praktiske fag fjernet til fordel for andre teorifag. Det har rammet mopedføreropplæringen.
Er dette et klart og bevisst valg fra statsrådens side, og hvilke negative konsekvenser ser statsråden ungdom kan utsettes for som en konsekvens av dette?
Begrunnelse
Altfor mange ungdommer skades årlig i trafikken. Skolen har derfor, sammen med foreldre og andre, hatt en vesentlig rolle i å gi ungdom trafikale ferdigheter for å søke å unngå trafikkulykker. Mopedføreropplæring har vært blant de mest populære å delta i, og mange steder har det vært et godt og konstruktivt samarbeid mellom etater som Trygg Trafikk, Politiet og andre. Felles mål har vært å forhindre at unge drepes og skades i trafikken.
I den nasjonale trafikksikkerhetsplanen er gjennomføring av trafikalt grunnkurs nevnt flere steder som programfag i det offentlige skoleverket. Problemet et at det pr. i dag ikke gjennomførbart.
Jeg ser derfor frem til statsrådens svar.