Irene Johansen (A): Taxivirksomhet med små båter er omfattet av svært få reguleringer. Erfaringer fra Hvaler tyder på at det er behov for sterkere regulering av denne type virksomhet.
Er statsråden enig i at taxibåtvirksomheten er for dårlig regulert, og vil statsråden ta initiativ til en styrking av krav og regelverk knyttet til dette transportilbudet?
Begrunnelse
Taxibåtene på Hvaler har ved flere anledninger vært involvert i alvorlige ulykker, og det har i enkelte tilfeller forekommet at fører har vært påvirket av alkohol. I den forbindelse har det blitt tydelig at befordring av passasjerer i taxibåt i liten grad reguleres av lov- og regelverk. I hovedsak består reguleringen av sertifisering av båten. Det er derfor også begrensede sanksjonsmuligheter i forhold til brudd på norsk lov.
Sakene har naturlig nok vakt stor oppsikt i lokalmiljøet. Dette ikke minst fordi taxibåtene utgjør en meget viktig del av den befordringstjeneste et øysamfunn som Hvaler er avhengig av. Dette gjelder både for privatpersoner og for kommunale tjenester som hjemmesykepleie.
Jeg er kjent med at Sjøfartsdirektoratet nylig har gjennomført høring på forskriftendringer for passasjerfartøy med inntil 12 passasjerer. En del av bakgrunnen for forskriftsendringen er nettopp vanskeligheter med innplassering i regelverket for taxibåter, sightseeingbåter og båter som brukes til havrafting.
Det er viktig at vi politisk drøfter tiltak som kan bidra til å hindre dramatiske hendelser med disse fartøyene i framtida. Reguleringsmulighetene finnes i dette tilfellet både på Næringsdepartementets og Samferdselsdepartementets virkeområde.