Kari Kjønaas Kjos (FrP): Undertegnede har fått flere henvendelser fra nordmenn i utlandet som har problemer angående den årlige innsendingen av leveattesten. Skjemaet blir borte i posten, innsenderne får ikke mottaksbekreftelse fra NAV, purrebrev blir ikke sendt og tidspunktet for utsendelse av skjemaer er også uheldig.
Kan statsråden se om det er noe som kan gjøres?
Begrunnelse
Etter at trygdeetatens kontor er blitt erstattet av NAV, har mange nordmenn i utlandet merket en klar forverring av tjenestene. Spesielt gjelder det innsendingen av den årlige leveattesten. Ikke rent sjelden hender det at leveattestskjemaene er blitt borte i posten. Dette har medført at mange av den grunn ikke har fått pensjonen sin. En løsning hadde vært å sende skjemaene rekommandert, men det går ikke fordi det står uttrykkelig på skjemaet: "Vennligst ikke benytt rekommandert sending ved innsendelse av leveattesten". Begrunnelsen noen har fått er at det tar for mye tid for de ansatte i NAV å hente rekommanderte sendinger. Men innsenderne burde i alle fall få en bekreftelse på at leveattestskjemaet er mottatt.
Man kunne kanskje tenke seg en ordning der NAV sender et purrebrev når de ikke har mottatt skjemaet. Et annet problem er tidspunktet for utsendelse av skjemaet. Det blir sendt ut på våren, noe som er uheldig fordi mange allerede har reist hjem til Norge. Det er jo slik at pensjonen blir stoppet hvis ikke NAV mottar skjemaet, og det skaper selvfølgelig problemer for den enkelte når pensjonen stopper opp.