Arne Sortevik (FrP): I arbeidet med neste Nasjonal transportplan 2010-2019 foreligger det en utredning om de nasjonale transportkorridorene. Der pekes det på at et godt stamnett for transport bør omfatte intermodale knutepunkt der ulike transportformer er knyttet sammen. Om stamveitilknytning til lufthavner omtales for Flesland flyplass i Hordaland en mulig videreføring av bybane fra Nesttun til Flesland etter 2020.
Vil statsråden sørge for at Jernbaneverkets og NSBs planer om fremføring av jernbane til Flesland/ev. havn ved Flesland blir vurdert?
Begrunnelse
Gruppen som har utredet de nasjonale transportkorridorene peker på "at et viktig strategisk grep for transport bør være å utvikle et godt og robust stamnett for transport, hvor både den enkelte transportform fungerer effektivt og hvor transportformene er koblet sammen i et nasjonalt transportnett. Det bør etableres et nasjonalt transportnett ved at stamveinettet føres helt frem til de viktigste intermodale knutepunktene".
I Korridorutredningen side 46 heter det at "Det foreligger planer om bybane fra Bergen sentrum til Nesttun og videre til Flesland. I de planer som foreligger i bybaneanalysen fra Bergen er forlengelse til Flesland ikke aktuelt før etter 2020".
At det foreligger et annet prosjekt for fremføring av jernbane til Flesland flyplass blir ikke nevnt.
Flesland flyplass er landets nest største lufthavn og har trafikkvekst fra 2005 til 2006 på henholdsvis 10,3 pst. og 24,5 pst. for innenlands- og utenlandstrafikk.
I Jernbaneverkets egen stamnettutredning frem mot 2040 heter det "at jernbanen kan ha en nøkkelrolle også i lokale reiser rundt de største byene".
Jernbaneverkets og NSBs prosjekt bruker eksisterende jernbanetrasé til Mindemyren syd for Bergen sentrum. Deretter bygges ny trasé i tunnel og under bakken forbi Oasen bydelssenter i Fyllingsdalen (bydel vest i Bergen med ca. 40 000 innbyggere) og deretter videre til Sandsli/Kokstad der det er stor konsentrasjon av arbeidsplasser og med videre frem til Flesland flyplass. Derfra er avstanden kort til ev. nytt havneanlegg mellom Flesland flyplass og Raunefjorden (innseilingsled til Bergen havn).
En fremføring av jernbane til Flesland flyplass gir også mulighet for videreføring til nytt intermodalt knutepunkt på Sotra vest for Bergen dersom fremtidig ny storhavn blir etablert der. Jernbanelinje til Flesland flyplass vil binde landets nest største flyplass direkte til landets jernbanenett (Voss, Bergensbanen og Flåmsbanen). En jernbanelinje vil også skaffe flyplassen et effektivt kollektivsystem mellom flyplass og sentrum (jernbanestasjonen i Bergen ligger sentralt plassert like ved byens bussstasjon). En jernbanelinje til Flesland vil også gi bydelen Fyllingsdalen effektiv kollektivforbindelse til henholdsvis bysentrum og flyplass. Og endelig, området Sandsli/Kokstad der det er stor konsentrasjon av arbeidsplasser, vil få et effektivt og attraktivt kollektivtilbud til og fra Bergen sentrum.
Jernbaneverkets og NSBs konsept for jernbane til Flesland flyplass er derfor både et viktig og riktig strategisk grep for å få på plass et effektivt transportsystem i og rundt Bergen basert på intermodal løsning, der den enkelte transportformen fungerer effektivt og hvor samvirkning på felles strekning og til felles knutepunkt gir stor transportmessig effekt. Etter mitt syn er det helt nødvendig med både sentrale politiske grep og føringer for å sikre at dette viktige prosjektet prioriteres. Effektive transportmessige løsninger i Bergensområdet er også en viktig del av en nasjonal transportstrategi der prioritering og finansiering av løsninger må skje med sentral styring for å komme på plass relativt hurtig. Jeg håper derfor statsråden vil ta grep for å sikre at Jernbaneverkets og NSBs prosjekt om å føre jernbane fra Bergen sentrum til Flesland flyplass ikke bare inkluderes i utredningsarbeidet knyttet til ny Nasjonal transportplan 2010-2019, men også prioriteres.