Arne Sortevik (FrP): Under regjeringen Stoltenberg II er en lang rekke bompengefinansierte prosjekter vedtatt. Etterslep i forhold til Nasjonal transportplan 2006-2015 og planrammer som også er altfor små i forhold til reelle behov for vegbygging gjør at slike prosjekter står i kø, også fordi Regjeringen aktivt oppmuntrer bruk av bompengefinansiering. Alternativ til bompengefinansiering er regionale vegselskap som etter avtale med staten får refundert bygging av veg eller selv betaler for vegbygging.
Vil statsråden åpne for slike prosjekter?
Begrunnelse
Det finnes klare alternativer til ren statlig/offentlig finansiering av veger og bompengefinansiering med inntil 100 pst. bompengeandel som det faktisk er åpnet for under denne Regjeringen.
Det er samtidig også alternativer til finansieringsformene prosjektfinansiering (Regjeringens eget alternativ avvist av Finansdepartementet) og OPS, Offentlig-Privat- Samarbeid (foreløpig ikke videreført av regjeringen).
Regionalt kan det lages vegselskap som finansierer og eier et veganlegg og som sørger for bygging, vedlikehold og drift. Eierskapet kan være offentlig (fylkeskommuner og kommuner), privat (bransjeorganisasjoner og store bedrifter) eller en kombinasjon av dette. Finansiering kan baseres enten på avtale om statlig tilbakebetaling over avtalt tid og med avtalte betingelser eller nedbetaling av investering/drift over eiernes egne årlige budsjetter eller etter avtale mellom vegselskap og kommuner/fylkeskommune.
Et for lite kjent, men godt eksempel på alternativ finansiering, er opprustning av kommunale veger i Nord-Odal kommune i Hedmark. Kommunestyret vedtok høsten 1999 en redningsaksjon for kommunale veger kombinert med nedbetalingstid på 10 år og vedlikeholdskontrakt på 10 år. Resultatet ble ny asfalt på 55.000 m2 veger og plasser. Prislappen ble 5 mill. kr som kommunen ikke hadde råd til. Derimot hadde den råd til 518 000 kr årlig i renter og avdrag i 10 år. Kontrakt om opprustning og nyasfaltering er kombinert med vedlikeholdsoppdrag i 10 år. Kommunens representant sier at nedbetalingsmodellen er en suksess.
Dette er et eksempel som omhandler kommunale veger i en liten kommune; men det illustrerer at det kan gjøres krafttak på vegsektoren med alternative finansieringsløsninger.
Samferdselsministeren har gjentatte ganger forsikret om at Regjeringen i saker om bompengefinansiering følger opp lokale initiativ. Samtidig tilhører samferdselsministeren et parti som i sitt program mener at "en for stor andel av samferdselsinvesteringene er i dag basert på bompengefinansiering" og som er "skeptisk til en utvikling som går i retning av stadig flere bompengeprosjekter". Nettopp på denne bakgrunn ville det være naturlig at samferdselsministeren oppmuntrer til å bruke alternative opplegg for finansiering av veginvesteringer utenfor den prioritering og statlig finansiering som følger av vedtatte planer og handlingsprogram. Om ikke statsråden direkte vil "oppmuntre" til bruk av slike alternativer til bompenger som beskrevet, håper jeg i det minste at statsråden vil gjøre det klart at lokale initiativ basert på andre finansieringsløsninger enn bruk av bompenger også vil få et positivt mottak fra politisk hold og fra sentrale vegmyndigheter.