Elisabeth Røbekk Nørve (H): Norsk sjømatnæring er avhengig av gode rammevilkår og ubyråkratiske rutiner i forbindelse med import og eksport av sjømat. Eksempler avdekket av Dagens Næringsliv viser at Mattilsynets praktisering av kontrollrutinene ved import av sjømat skaper ekstrakostnader, ekstra transportbehov og unødvendig tap av tid før sjømaten når kundene.
Vil Regjeringen gå gjennom rutinene til Mattilsynet og sikre at kontrollprosedyrene ved import av sjømat til Norge blir mer tilpasset næringslivets behov?
Begrunnelse
Dagens Næringsliv har i en serie reportasjer beskrevet situasjonen til Nordice Seafood, som ble tvunget til å sende 25 tonn klippfisk 340 mil ekstra kjørelengde for å tilfredsstille Mattilsynets kontrollkrav. Selskapet ble anbefalt av Mattilsynet i Ålesund å sende lasten til Oslo med bil for godkjennelse, men da den kom til Oslo, viste det seg at lasten burde kommet sjøveien.
Saken ble løst tirsdag 5. juni ved at Mattilsynet etter å ha mottatt en anke. Mattilsynet skrev blant annet i sin vurdering at det var opplagt at det ikke utgjør en helsefare at partiene blir frigjort for import. Fisken ble dermed klarert i Ålesund.
Importøren mener imidlertid at det samme problemet vil kunne oppstå på nytt ved neste importforsendelse. En av årsakene Mattilsynet oppgir i saken, er at det er for få havner som kan ta imot fisk.
Flere næringsorganisasjoner gir utrykk for at dette ikke er et enkelteksempel, men et problem som rammer mange næringsdrivende i samme situasjon i møte med Mattilsynet.
Utfordringene er knyttet både til regelverkutviklingen og håndhevelsen av regelverket. Administrerende direktør Tom Rune Nilsen i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTF) uttalte blant annet til Dagens Næringsliv 5. juni at de får rapporter om mange lignende hendelser i møte med Mattilsynet.
Landbruksminister Terje Riis-Johansen har på flere forespørsler fra Dagens Næringsliv ikke ønsket å uttale seg om saken.