Elisabeth Vik Aspaker (H): Praktisk opplæring gjennom praksis på skolefartøy eller gjennom at kvoter fiskes i samarbeid med ordinære fiskefartøyer, er viktig for rekrutteringen av dyktige fiskere i fremtiden. Skolekvotene som er tildelt skolene i dag er så små at det er vanskelig å gi god opplæring til elevene.
Vil statsråden ta initiativ til at skolene kan få økte såkalte skolekvoter, mulighet til å kjøpe økt kvotegrunnlag eller på annen måte sikre skolene stort nok ressursgrunnlag til å drive opplæring?
Begrunnelse
Flere skoler langs kysten har enten egne skolefartøy eller de har kvote som fiskes av andre fartøy i samarbeid med skolen og elevene. Dette er en viktig og god ordning som gir elevene verdifull praktisk erfaring.
Kvotene for skolefartøyet MS "Finnmarksfisk" til Nordkapp maritime fagskole og videregående skole er så små at de ikke klarer å drive fartøyet de 22 ukene de ønsker for å gi elevene den praksisen skolen mener de skal ha. Kvotene er like for alle skolene slik at dette er en problemstilling som rammer flere skoler og elever.