Ivar Kristiansen (H): For en tid tilbake ble Mo i Rana tatt av primærpostkartet. Dette har ført til en langt dårligere servicegrad overfor særlig næringslivet i et av Norges mest aktive industrisamfunn, med et hundretalls bedrifter som daglig er avhengig av Postens tjenester. A-posten er i stor grad forsinket. Åpningstider og tilgjengelighet er strammet inn.
Hva vil statsråden foreta seg for å gi Rana-samfunnet, og i særdeleshet næringslivskundene i Mo i Rana, et bedre, mer åpningsvennlig og akseptabelt tilbud?
Begrunnelse
Mo i Rana er et av Norges mest mangfoldige industrisamfunn. I Mo Industripark befinner det seg alene rundt 130 selskaper i tillegg til alle andre selskaper som eksisterer i Rana. Svært mange av disse opererer i internasjonal konkurranse. Tidligere var posten i Mo ferdig sortert kl. 07.00. Nå er den ferdig sortert tidligst kl. 09.00 pga. postens senere ankomst til Mo. For næringslivet innebærer dette økte kostnader og lavere servicegrad. Flere klager også på lite hensiktsmessige lokaliteter, særlig for bedriftspostforsendelser. Næringsliv og handel i Mo i Rana venter nå på konkret svar på om Posten Norge har i utsikt å bedre postservicen til/fra Mo i Rana. Jeg ber herved statsråden medvirke til at slikt svar blir gitt, og at den manglende kundetilfredsstillelsen blir gjennomgått.