Bård Hoksrud (FrP): Med henvising til statsrådens svar på brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen for noe over ett år siden, ønskes det svar på når statsråden forventer å kunne komme tilbake til Stortinget med saken, ev. om det nå kan synes mer aktuelt å innvilge dispensasjoner i tråd med intensjonene i forslaget fra saken?
Begrunnelse
I forbindelse med Stortingets behandling av innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud og Øyvind Halleraker om dispensasjon fra yrkestransportlova for personer over 70 år, jf. Innst. S. nr. 217 (2005-2006), uttalte statsråden i brev til komiteen av 22. mai 2006 følgende:
"Jeg vil ikke kommentere de konkrete forhold som forslagsstillerne tar opp. Det at departementet allerede har satt i gang oppdrag på dette området innebærer at vi mener at det bør foretas en vurdering av enkelte deler av ordningen, også den øvre aldersgrensen for kjøreseddel på 70 år, og jeg har i den forbindelse merket meg forslagsstillernes kommentarer. Vi vil i et samarbeid med helsemyndighetene, blant annet få vurdert om det har vært en bedring i helsenivået blant de eldre og om det kan finnes grunnlag for en regelendring.
Deretter og så snart som mulig, vil jeg komme tilbake til Stortinget om saken med eventuelle forslag til endringer."
Det vises til at det i mellomtiden, ikke minst i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 6 (2006-2007) Om seniorpolitikk Seniorane - ein viktig ressurs i norsk arbeidsliv, er falt mange positive omtaler om eldre mennesker som ressurs i arbeidslivet. Bransjen mangler dessuten i økende grad arbeidskraft.
Vedrørende sikkerhetsvurderingene er det fremdeles slik at ubetalt kjøring kan utføres, uten at undertegnede kan se at dette endrer sikkerhetsbetraktningene, og fremdeles kan så langt man vet utenlandske sjåfører over aldersgrensen i Norge kjøre i dette landet til tross for manglende lokalkunnskap og kjennskap til norske veier og kjøreforhold.
Det er heller ikke notert noen dokumentasjon på at persontransport utført av erfarne sjåfører over 70 som imøtekommer fysiske og medisinske krav skulle, medføre økt fare for ulykker.