Arne Sortevik (FrP): Fra 1988 til 1995 gikk det ferje mellom Austefjorden i Sund kommune på Sotra og Kvaløy i Austevoll kommune. Sambandet ble lagt ned som en del av finansieringen av Bakkasundbrua i Austevoll, men det ble understreket at gjenåpning var ønskelig når Austevollsbrua åpner. Det skjer i november 2007. En direkte riksveiferje vil ha en rekke positive virkninger også ut over berørte områder.
Vil statsråden medvirke til at forsøk med riksveiferje mellom Sund og Austevoll utredes og startes opp så snart som mulig?
Begrunnelse
En direkte riksveiferjeforbindelse mellom Sotra og Austevoll vil binde sammen henholdsvis rv 555 på Sotra og rv 546 i Austevoll. I tiden etter 1995 da ferjen mellom Austefjorden i Sund og Kvaløy i Austevoll ble nedlagt, har sysselsetting og næringsaktiviteten på Sotra og i Austevoll økt betydelig. Ikke minst vises dette tydelig gjennom den kraftige veksten i trafikken over Sotrabroen mellom Fjell kommune og Bergen kommune.
Når Austevollsbrua åpner i november 2007, vil grunnlaget for trafikk i et gjenåpnet direkte ferjesamband mellom Sund og Austevoll være ytterligere forsterket. Næringsmessig vil en direkteforbindelse bedre logistikk for arbeidskraft, varer og tjenester. En viktig tilleggseffekt vil være redusert utslipp av miljøgasser gjennom mindre kjørt distanse på vei.
Turistmessig er en slik direkte ferjeforbindelse en viktig del i en ytre nasjonal turistvei langs kysten av Hordaland og samtidig en mulighet for ytterligere utvikling innenfor reiselivsnæringen.
Direkte ferjeforbindelse vil kunne ha reisetid på 15-20 minutter og vil innebære en betydelig tids-, kostnads- og miljømessig besparelse for trafikk mellom Austevoll og kommunene på Sotra.
Jeg håper derfor at statsråden vil ta initiativ for å få fortgang i utredning av en slik direkteferje og medvirke til at statlig finansiering kan inngå i et prøveprosjekt over 12 måneder, slik at erfaring kan innhentes både gjennom sommersesong og vintersesong.