Harald T. Nesvik (FrP): Jeg ser stadig eksempler på at fastlegeordningen ikke fungerer slik hensikten var. En bruker som har flyttet hjem fra utlandet, skrev til NAV for å få opplysninger om fastlegeordningen. Hun mottok en liste over tre fastleger som hadde kapasitet i hennes kommune. Det viste seg at ingen av dem hadde kapasitet. På nettet finner hun opplysninger om alle fastleger i hennes kommune. Ingen har ledig plass. Det er ikke mulig å sette seg på venteliste.
Hvordan forventer statsråden at brukerens rettigheter skal kunne oppfylles?
Begrunnelse
Denne brukeren hadde bodd 6 år i utlandet og vendte hjem sammen med sin familie. Siden de reiste ut er fastlegeordningen innført. Brukeren ønsker, naturlig nok, den samme legen hun og familien brukte før de reiste ut. Denne legen har alle opplysninger om familien fra tidligere. Fra NAV får familien tilsendt en liste med navn på tre fastleger som skal ha ledig kapasitet. Ved å følge den søkepraksis som ligger inne på Internett på NAV og fastlegekontoret får vedkommende opplysninger om at det ikke finnes ledig kapasitet i denne kommunen. Ingen fastlege har ledig listeplass.Ved henvendelse til fastlegekontoret får brukeren opplyst at hun må søke fastlege i en annen kommune. I tillegg til at familiens medlemmer vil få lang reisevei og en ny lege som ikke kjenner familien, er dette ikke i tråd med intensjonen og regelverket i fastlegereformen.