Gunnar Kvassheim (V): Det arbeides for å få flere landinger av fisk til Egersund havn, og det vurderes i den forbindelse etablering av en samlesentral. Dalane Næringshage har bedt departementet medvirke til at man kan få mer tilsvarende rammevilkår som det anlegg man konkurerer med i Danmark har. Konkret er det bedt om at det åpnes for at fartøy ikke må ligge til kai ved anlegget inntil lasten er ferdig veid opp og sluttseddel signert.
Hvordan vurderer departementet denne problemstillingen, og når vil nevnte forespørsel bli besvart?
Begrunnelse
Egersund havn har over flere år hatt posisjon som en av Norges største fiskerihavner målt i mottatt kvantum fisk. Denne posisjonen utfordres stadig, blant annet fordi store volum med fisk, som kunne vært levert i Norge landes i Danmark. En av årsakene til dette er ulike rammevilkår.
Potensialet for verdiskaping innen både hvitfisk og pelagisk fisk er betydelig større enn det som utnyttes i dag. Dette potensialet er man i Sør-Rogaland opptatt av å utnytte. Det er i den forbindelse planene om en samlesentral er lansert, og departementet er kontaktet vedrørende ordningen med landligge mens man venter på ferdig lossing og signering av sluttseddel.
I Danmark er ordningen slik at straks fangsten er levert, kan fartøyet legge kursen mot fiskefeltet igjen. Både fiskere og de som driver mottaksanlegg er overbevist om at forskjellen i regelverk på dette punktet er årsaken til, eller medvirkende årsak til, at fangster som kunne vært levert i Norge, går til Danmark.