Anders Anundsen (FrP): Hvordan vil statsråden håndtere enkeltsaker som på denne måten blir påført store merbelastninger, og på hvilken måte vil statsråden sørge for at de vurderinger som foretas av slike opptakssentraler kvalitetssikres, slik at de følger studenten på en slik måte at studenten ikke kan stilles dårligere poengmessig ved eventuelt senere opptak?
Begrunnelse
Ved opptak til medisinstudiet foretas det bl.a. en vurdering av kandidatens praksis. Denne godskrives som poeng (praksispoeng) og teller ved opptak til studiet. Det er viktig at praksisvurderingen er faglig korrekt og at den ikke er gjenstand for endringer i studentens disfavør etter første vurdering.
Dersom en student ikke kvalifiserer for opptak på grunn av manglende poeng, vil mange studenter forsøke å forbedre resultatene og søke på nytt påfølgende år. I slike tilfeller er det nødvendig at en kan ha tillit til den vurderingen som er foretatt hva gjelder praksispoeng foregående år.
Opptakssentralen Medisin i Trondheim foretok en vurdering av praksis for en konkret student ved opptak til medisinstudiet i fjor og godskrev 4 praksispoeng. Studenten nådde imidlertid ikke helt opp ved inntaket og brukte ett år på å forbedre karakterpoengene ytterligere ved å ta opp fag.
Ved årets opptak velger Opptakssentralen i Trondheim å godskrive kun 2,5 praksispoeng for den praksis som året før var godskrevet til 4 poeng. Til tross for forbedrede fagpoeng medfører den nye praksisvurderingen at studenten heller ikke denne gangen blir tatt opp på medisinstudiet.
Dersom studenten hadde vært klar over at praksisvurderingen til opptakssentralen var upålitelig, kunne hun valgt å forbedre praksisen ytterligere i det året som gikk med til å forbedre fagpoengene. Siden denne studenten, som studenter flest, har utstrakt tillit til det offentlige hva gjelder kvalitet på beslutninger, fant hun imidlertid ingen grunn til å tvile på at Opptakssentralen Medisin i Trondheim ville stå fast på tidligere praksisvurdering.
Dette viser en svakhet i vurderingssystemet for godkjenning av praksis som er dramatisk, sett fra systemsynspunkt, men særlig sett fra den enkelte students ståsted. Det er naturligvis ikke akseptabelt at enkelte studenter skal få forsinket sine studier med ett år fordi praksisvurderingen i Opptakssetralen Medisin i Trondheim ikke har tilstrekkelig faglig tyngde til å foreta riktig vurdering.
Spørsmålet skrives på bakgrunn av min kjennskap til en enkeltsak, men det antas at flere studenter kan være utsatt for samme type praksis.