Eirin Faldet (A): 27. februar i år stilte jeg spørsmål om hva statsråden vil gjøre for at det skal bli mulig for de reisende å bestille togbilletter mellom Oslo og Stockholm på NSBs nettsider. Dette er fortsatt ikke mulig, og det er generelt både dyrt og komplisert å bestille togbilletter til og fra utlandet. Det er også andre kritikkverdige forhold ved NSBs billettsalg.
Ser statsråden at dårlig tilgang på togbilletter har en avvisningseffekt, og hva vil statsråden gjøre for at det skal bli enklere å kjøpe togbilletter?
Begrunnelse
Det lar seg ikke gjøre å kjøpe billetter for togreise mellom Oslo og Stockholm på NSBs nettsider, til tross for at ruten ble gjenåpnet allerede i januar 2007 og at ruten trafikkeres i samarbeid med NSB. Heller ikke etter mitt spørsmål til statsråden datert 27. februar, med statsrådens svar datert 6. mars, har denne saken funnet sin løsning.
Dagsavisen 30. september har en reportasje som tydelig viser at det generelt er for vanskelig og dyrt å bestille togbilletter til og fra utlandet. Billettene kan ikke bestilles på Internett, og i tilfellet omtalt i Dagsavisen heller ikke på den betjente stasjonen. Billettene må bestilles på telefon, en samtale som er priset til 6 kroner per minutt. I den nevnte saken resulterte heller ikke telefonsamtalen i den ønskede togbilletten.
NRK Trøndelag kunne 25. september melde at togreisende som kjøpte billett på NSBs nettsider, i lengre tid hadde betalt en vesentlig høyere pris enn den fastsatte taksten på grunn av en feil, og NSB medgir at de hadde kjent til feilen i lang tid. Rask feilretting og automatisk tilbakebetaling bør være en selvfølge i et slikt tilfelle. Det vil være urimelig dersom NSB skal sitte igjen med økte inntekter som følge av feil prising.
Jeg vil også nevne åpningstidene på NSBs billettsalg på viktige stasjoner som Bergen og Trondheim. Søndag - fredag stenger billettsalget i Bergen kl. 19.30, i Trondheim klokken 19.00. Begge stasjonene har mange togavganger etter stengetid, blant annet nattogene til Oslo som har avgang ved 23-tiden. Ved mange andre stasjoner er billettsalget enda mer innskrenket.
Alle de nevnte forholdene knyttet til NSBs billettsalg gjør det mindre attraktivt å kjøpe togbilletter og reise med tog i inn- og utland. Det er svært uheldig i en tid når hele samfunnet er opptatt av kollektivtilbudet som et viktig virkemiddel for å møte klimautfordringene, og hvor Regjeringen engasjerer seg sterkt for å styrke jernbanen som transportmiddel. Flyreiser til inn- og utland er lett tilgjengelig både på Internett og på telefon, også når reisen inkluderer flere selskaper. Dette gir fly en helt unødvendig konkurransefordel mot tog.
I en situasjon hvor NSB har monopol på persontrafikk med tog i Norge er det usedvanlig viktig at selskapet viser seg ansvaret verdig. Det er svært viktig at NSB, og Samferdselsdepartementet som kontraktspart, løser disse og andre utfordringer til det beste for kundene så raskt som mulig slik at færrest mulig avvises som følge av av mangelfulle billettsystemer.