Torstein Rudihagen (A): De siste 16 årene har folketallet i 26 fjellkommuner i innlandet gått ned med 5. 500 personer. Det forteller at vi må føre en offensiv distriktspolitikk som har en klar fokus på hvordan vi kan stoppe denne utviklingen. Det har vært mye fokus på kystpolitikk og nordområda våre. Nå bør en også i større grad ha oppmerksomhet på innlandets utfordringer.
Vil statsråden vurdere å legge fram en egen "Innlandsmelding" som også har i seg fjellkommunenes og andre regioners spesielle utfordringer?
Begrunnelse
Innlandet er neppe noe entydig begrep. Om vi bare holder oss til fylkene Hedmark og Oppland, ser vi mangfoldet med tilflyttingsområder i sørlige deler, de utfordringene det medfører med hensyn til samferdsel, barnehageutbygging, skoletilbud osv. I motsatt retning har vi Valdres, Gudbrandsdalen og Østerdalen der de ofte sliter med fraflytting og skjev aldersfordeling. En stortingsmelding må derfor inneholde en analyse og beskrivelse av disse forskjellige områdene. Det er behov for å se på dagens virkemiddelbruk, hvordan er effekten og hva andre tiltak må til. Det er åpenbart at gode kommunikasjoner, både fysisk transport og elektronisk kommunikasjon er avgjørende rammebetingelser. Det gjelder over hele innlandet. Men de såkalte fjellkommunene har stor avstandsulempe. I flere år har 26 innlandskommuner arbeidet med å utforme en egen politikk for fjellregionene. 15 av kommunene ligger i Oppland, 10 i Hedmark og en i Sør-Trøndelag. Felles for alle er at de ligger sentralt i Sør-Norge, men har stor avstand fra vekstområdene i Oslo og Trondheim. Og de ligger langt fra fylkessentrene. De har gode kvaliteter i store naturområder, lite forurensing, trygge oppvekstvilkår og sterke kulturtradisjoner. Men de har et tradisjonelt næringsliv og en dramatisk nedgang i folketallet. Konklusjonen er at distriktspolitikken så langt ikke har løst de utfordringene som fjellregionen står overfor og dette gir stadig større ubalanse.
Kysten og Nord-Norge har fisk og olje, og det har vært en berettiget fokus på hvordan naturressursene skal forvaltes og utnyttes for å sikre verdiskaping og bosetting. Jeg våger den påstand at innlandet har kommet litt i skyggen av dette. Innlandet har skog og landbruk og et stort utviklingspotensial for reiseliv, industri og nye næringer som kulturbasert næringsutvikling og annet. Jeg mener at en innlandsmelding som da også må innholde en klar tiltakspakke, kan bidra til at dette potensialet blir utnyttet både i Mjøs-regionen, andre mer sentrale områder og i utkantene.
Det er lett å betrakte Hedmark og Oppland som sentrale områder, men her er store avstander og forskjeller. Det er derfor litt uforståelig for disse to fylkene når for eks. Oppland har fått 61 mill. kr. i regionale utviklingsmidler på statsbudsjettet for 2008 når f. eks. Nord-Trøndelag som er direkte sammenlignbar med Oppland, får 93 mill. kr. Selv Hordaland, som ligger i et kraftig vekstområde, får mer enn innlandsfylkene. Og Nordland får over fire ganger mer enn Oppland.
Fylkeskommunen har et stort ansvar som regional utviklingsaktør, kommunene har selv et stort ansvar, det samme gjelder næringslivet og utdanningsinstitusjonene. Mye grunnlagsmateriale er også utarbeidd av fylkeskommunene og kommunene. Fjellkommunene har f. eks. utarbeidd et "dokument for fjellpolitikk" som beskriver klart mulighetene for å snu utviklingen og skape vekst. En stortingsmelding for innlandet vil kunne trekke opp en samordna offensiv statlig politikk for disse områdene.