Vigdis Giltun (FrP): Helsetilsynet bryter stadig kravet om at saksbehandlingen ikke skal ta mer enn fem måneder. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden er nå over ni måneder i Østfold, og dette forklares med at det er stor pågang på saker og for få ressurser.
Hva skyldes den store pågangen av klagesaker, og hvorfor aksepteres det at klagesakene ikke behandles innenfor fristen?
Begrunnelse
Helsetilsynet i fylkene har en viktig funksjon med å ivareta innbyggernes rettigheter. Det avdekkes stadig svikt i helsetjenestene, og mange får ikke de tjenestene og den hjelpen de har behov for og rett til etter pasientrettighetsloven og kommunehelsetjenesteloven. Det kan ofte være snakk om alvorlig syke og pleietrengende som ikke får nødvendige helsetjenester eller plass på sykehjem, og det er derfor viktig at klagesakene behandles så raskt som mulig. Behandlingsfristen som er på inntil 5 måneder er lang tid for en som venter på et svar, og ventetiden kan få store følger for den det gjelder. Helsetilsynet i Østfold og også i mange andre fylker bruker altfor lang tid på å behandle klagesaker, og det er all grunn til å ta det alvorlig når fristen for behandlingstiden ikke overholdes. Når behandlingstiden nå er oppe i ni måneder kan dette sees på som direkte uforsvarlig, eller i beste fall som en stor svikt, og at innbyggerne ikke er godt nok ivaretatt.