Laila Dåvøy (KrF): Jeg viser til mitt skriftlige spørsmål om ME datert 5.9.07 og til statsrådens svar 14.9.07, der statsråden bla lister opp diverse støtteordninger som finnes lokalt for ME-pasienter. Poenget i mitt spørsmål var og er fortsatt at de sykeste ME-pasienter idag ikke får den hjelpen de trenger. Disse pasientenes spesielle behov for tilrettelegging av bolig, støyskjerming, økonomiske støtteordninger, kompetanse hos pleiepersonell, verdighet mm. fungerer ikke.
Hva kan statsråden gjøre for disse umiddelbart?
Begrunnelse
Statsråden ville i sitt forrige svar ikke bidra til at kommuner og NAV-kontor (selvsagt via ansvarlig minister), blir gitt nødvendig straks-informasjon (gjennom rundskriv), om at de sykeste ME-pasienter har særlige behov for tilrettelegging og at de offentlige støtteordninger også gjelder for dem. ME er en diagnose som for mange helsearbeidere og NAV-kontor er ukjent, ikke minst fordi den i ulik grad aksepteres av legestanden i Norge. Mange fagfolk mener fortsatt at det dreier seg om en psykisk lidelse, og at kognitiv atferdsterapi og fysisk trening er det som skal til. En slik tilnærming til de sykeste pasientene har i mange tilfeller vist seg å være antiterapeutisk. Jeg har flere eksempler på at pasienter etter slike "forsøk", har blitt dårligere, og enda mer pleietrengende enn før. Dette skjer altså nå, i 2007. Andre får avslag på søknader om hjelpetiltak, eller får svært lite hjelp. Felles for mange av de svært syke pasientene er at de ligger hjemme, i mørke rom, isolert så godt det lar seg gjøre. Ett eller flere familiemedlemmer har ansvar natt og dag, pleiebehovet er til stede 24 timer i døgnet. Mange pasienter orker ikke hjelp fra kanskje et titalls ulike helsearbeidere, som verken kjenner sykdommen eller pleiebehovene. Noe må gjøres umiddelbart. Disse pasientene og deres familier kan ikke vente på det nye kompetansenettverkets arbeid, som selvsagt er svært viktig at gjøres parallelt. Noen få eksempler:
1) En ME-pasient kan ikke snu seg selv i sengen, har innlagt sonde, totalt pleietrengende. Har måttet flytte hjem til foreldrene, har hjemmesykepleie. Rådgivende lege i NAV vil ikke anbefale midlertidig uførepensjon før pasienten oppsøker psykiater og starter behandling i psykiatrien. Pasienten vil være uten midler til eget livsopphold.
2) En ME-pasient, sengeliggende, fikk hjemmesykepleie. De ville prøve å få pasienten "ut av mørket", rommet ble opplyst, "terapeutisk" prat igangsatt, pasienten ble forsøkt tatt opp av sengen. Pasienten opplevde det som "tortur og overgrep".
3) En meget syk ME-pasient opplevde under et sykehusopphold at kognitiv atferdsterapi og gradert fysisk trening ble igangsatt, med enorme anstrengelser fra pasientens side. Pasienten ble meget dårlig, som vedvarer, er totalt hjelpetrengende og uten førlighet.
4) Pasienter klarer ikke å bo i institusjoner pga. manglende tilrettelegging av støyskjerming. Der er et eksempel på at klage til lokalt helsetilsyn heller ikke fører fram.
5) Store forskjeller i kommunale tiltak. Kommuner og lokale NAV-kontor har forskjellige tolkninger av regelverk og nivå på økonomiske støtteordninger, f.eks:
NAV-kontor sier en ikke kan få omsorgslønn når en mottar pleiepenger, Andre NAV-kontor sier det motsatte og sier det er bare å søke kommunen.
Noen kommuner gir ikke omsorgslønn med mindre man først mottar forhøyet hjelpestønad. Andre kommuner tolker det ikke slik, og gir omsorgslønn uavhengig av andre ytelser.
Noen kommuner betaler omsorgslønn tilsvarende 37 1/2 timer ukentlig, andre kommuner har satt et eget "tak" på omsorgslønn, f.eks 15 timer ukentlig, ingen får mer, til tross for at stipulert omsorgsmengde kan være mer enn 100 timer ukentlig.
Noe må gjøres med dette nå. Mange av pasientene er unge mennesker som opplever å miste mange år av sitt liv. Familier er i ferd med å bryte sammen. Mange i kommunenes hjelpeapparat og mange ansatte i NAV-kontorene kjenner verken sykdommen eller disse pasientenes rettigheter.