Gunnar Gundersen (H): Enkelte funksjonshemmede på videregående skole i Norge får beskjed fra sin skole om at de ikke har rett til tilrettelagt undervisning i faget praktisk kroppsøving. Karakter i faget kan settes på grunnlag av teoretisk kunnskap.
Er dette riktig lovtolkning, og vil kunnskapsministeren i så fall gjøre noe for at også denne elevgruppen skal få rett til tilrettelagt kroppsøving?
Begrunnelse
Kroppsøving og fysisk aktivitet er viktig, og bevisstheten rundt hva det kan bety for ro og orden og evnen til læring er stigende. Det gjelder for alle.
Det er eksempler på at elever med funksjonshemning i den videregående skole verken får tilrettelagt for praktisk eller teoretisk kunnskap og erfaring med kroppsøvingsfaget. Skolen kan ikke eller vil ikke betale for et tilrettelagt tilbud, og eleven får beskjed om at all fysisk aktivitet eleven skal delta i, må foregå på fritiden og utenfor skolens areal og ansvar for organisering.
Det er interessant å få avklart om dette er en praksis som er i tråd med lovverket. En stor gruppe mennesker fratas da noe som de funksjonsfriske tar som en selvfølge, og som også er en viktig del av livskvalitet og mestring for de fleste.