Arne Sortevik (FrP): Konsekvensene av den tidligere Avinorledelsens feilslåtte strategi Take-Off- 05 var akutt mangel på flygeledere med tilhørende store forsinkelser. Ny ledelse og langt bedre samarbeid mellom ledelse og flygeledere i Avinor har midlertidig gitt klar forbedring i situasjonen for de reisende. Situasjonen er i stor grad basert på omfattende bruk av overtid blant flygeledere.
Hva er status på kort og på lang sikt for å bedre bemanningssituasjonen vedr. flygeledere i Norge slik at flytrafikken kan baseres på normal bemanning?
Begrunnelse
Situasjonen er lik i hele Norden; flygelederne jobber mye overtid for å sikre avvikling av flytrafikk uten for store forsinkelser som skyldes bemanning i flysikringstjenesten. En vedvarende situasjon med mye overtid er svært bekymringsfull i et yrke der sikkerheten må og skal stå i fokus 24 timer i døgnet. Situasjonen i Norge er fortsatt særlig bekymringsfull fordi det tar tid å rette opp strategi og tilhørende tiltak som har satt bemanningssituasjonen mange år tilbake. Det er viktig at statsråden i nært samarbeid med Avinors nye ledelse har full fokus på dette; slik at tiltak både på kort og lang sikt kan sikre snarlig gjenopprettelse av en normal bemanningssituasjon i norsk flysikringstjeneste.
Jeg viser videre til Dokument nr. 1. 2007-2008 Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2006. På side 170 omtales departementets oppfølgning av sentrale selskapers måloppnåelse; herunder Avinor. Riksrevisjonen omtaler bemanningsunderskudd når det gjelder flygeledere og peker på at selskapet Avinor først vil ha en tilnærmet dekning av behovet for flygeledere i 2011.
En situasjon med underbemanning kan i lengden ikke dekkes med omfattende overtidsbruk. Det er viktig at statsråden aktivt følger selskapet Avinors arbeid for å skaffe flere flygeledere.