Bård Hoksrud (FrP): Beregninger for kjøretøygruppen varebiler viser at omlegging til CO2-basert engangsavgift fører til en utilsiktet avgiftsøkning for disse bilene. Dette medfører økte transportkostnader for næringslivet.
Vil finansministeren redusere engangsavgiften for varebiler i tråd med Regjeringens forutsetninger om provenynøytralitet for å hindre en avgiftsøkning som rammer næringslivet?
Begrunnelse
Innføring av CO2-komponent i beregningsgrunnlaget for engangsavgiften fra 1. januar 2008 for varebiler vil medføre en betydelig økning i avgiften for de fleste varebilene. Dette dokumenteres av beregninger utført av Bilforlaget i samarbeid med Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Konklusjonen er at kun de aller minste varebilmodellene vil komme noe gunstigere ut av avgiftsomleggingen. For alle andre varebiler blir avgiftsøkningen betydelig, eksempelvis rundt 10 000,- kroner for en ordinær modell. Dette betyr merkostnader for alle som bruker varebiler.