Skriftlig spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:212 (2007-2008)
Innlevert: 13.11.2007
Sendt: 14.11.2007
Besvart: 21.11.2007 av samferdselsminister Liv Signe Navarsete

Øyvind Halleraker (H)

Spørsmål

Øyvind Halleraker (H): Aftenposten og flere andre medier har formidlet at flere veier kan bli satt på vent som følge av prisvekst.
Hva er SDs tall på det laveste tilbudet på Kråkerøyforbindelsen, Hardangerbroen, Ulven-Sinsen, Gardermoen-Kolomoen, tunnell Voss-Vik, ny Nidelvbru og midtdelere på E18 i Arendal, og hva representerer dette i prosentvis økning etter stortingsbehandling av prosjektene?

Begrunnelse

Det vises til at Statens vegvesen i Aftenposten 12. november påstår at prisene har steget 40-50 prosent og i enkelte tilfeller opp til 70 prosent på "enkelte" prosjekter. Det framgår ikke hvilke prosjekter det er snakk om. Det er derfor av interesse å få vite når Statens vegvesen har gjort sitt prisoverslag knyttet til de prosjektene som er omtalt i Aftenpostens oppslag. Og hvor mye kostnadsrammen er oppjustert med fra prisoverslaget ble foretatt til det ble utlyst anbud på de ovenfor nevnte prosjekter.

http://www.ssb.no/emner/08/02/30/bkianl/

Liv Signe Navarsete (Sp)

Svar

Liv Signe Navarsete: Prisøkningen den siste tiden har medført stor usikkerhet i de kostnadsoverslag som er gjort for de fleste utbyggingsprosjekter. Til grunn for Stortingets behandling ligger kostnadsoverslag for det enkelte prosjekt på grunnlag av reguleringsplan, og kostnadsoverslaget skal ha en nøyaktighet på ± 10 %. For prosjekt som har vært til ekstern kvalitetssikring, opereres det med styringsramme og kostnadsramme.
Prosjektene som er nevnt i spørsmålet, med unntak av rv 150 Ulvensplitten - Sinsen og rassikringsprosjektet rv 13 Myrkdalen i Voss, er store prosjekter med flere enkeltkontrakter. For alle disse har en i konkurranser om enkeltkontrakter på deler av prosjektene fått tilbud som har vært vesentlig høyere enn forventet. Opplysninger om de enkelte prosjektene fremgår av nedenstående tabell. Tallene i kolonnene for byggherreoverslag og laveste tilbud er knyttet til selve kontraktsummen. Selve kostnadsoverslaget for prosjektet er høyere pga. byggherrekostnader m.m.
ProsjektByggherre-
overslag
mill. krLaveste
tilbud
mill. krØkning i
pst.Antall tilbudAvgjørelse
Rv 108 Kråkerøyforbindclsen i Østfold. Klaffebru Vesterelva130217671Avsluttet
ulen
kontrakt
R v 108 Kråkerøyforbindelsen i Østfold - Bjølstadtunnelen12615825l)3Avsluttet
uten
kontrakt
Rv 150 Ulvensplitten - Sinsen i Oslo (kun tunnelen)2)6103>108378Avsluttet
uten
kontrakt
E6 Hovinmoen - Dal i Akershus450521164Ikke avgjort
E6 Skaberud - Kolomoen i Hedmark400470182Ikke avgjort
E18 Harebakken - Sørsvann v/Arendal i Aust-Agder. Midtrekk-verk344224Inngått kontrakt
Rv 7 Hardangerbrua i Hordaland -Tilførselsveger215292363Avsluttet
uten
kontrakt
Rv 13 Myrkdalstunneien i Hordaland -Rassikringsprosjekt100126264Inngått kontrakt
E6 Ny Nidelv bru i Trondheim (kun selve brua)70-801491001Avsluttet
uten
kontrakt
1) To tilbydere avvist. Kun ett gyldig tilbud.
2)12005-kr.
3)Februar 2006
Prosjekter settes ikke på vent som følge av prisvekst. Statens vegvesen har ikke myndighet til å godta tilbud som vil medføre at kostnadsoverslag oppgitt til Stortinget ikke vil holde. Dersom tilbudene i konkurransene medfører at kostnadsøkningene blir større enn 10 %, eller at kostnadsrammen overskrides, skal saken tilbake til Stortinget for ny behandling.