Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til svar på spørsmål 1417 2006-2006 om endring i kostnader for bygging av Bybane i Bergen, datert 4.10.2007. Den 30.10.2007 har departementet i brev til Vegdirektoratet og Jernbaneverket understreket forhold knyttet til kostnadsøkninger som nå fremkommer for en rekke prosjekter innen veisektor og jernbanesektor og betydningen av god prosjekt- og kostnadsstyring. Det er Bergen kommune som er byggherre for Bybanen i Bergen.
Hvordan vil prosjekt- og kostnadsstyring bli fulgt opp for Bybanen?
Begrunnelse
Det er tidligere rapportert varsel om betydelig kostnadsøkning for prosjekt Bybane i Bergen - et av to store samferdselsprosjekt i Bergensprogrammet. Bybanen finansieres i det vesentlige med bompenger fra bilistene i Bergensregionen; statlig andel av finansieringen er bare 10%. Byggherre for Bybane-prosjektet med en kostnadsramme på ca. 2 mrd. er Bergen kommune. Kommunen er uten erfaring når det gjelder prosjekt av tilsvarende størrelse og karakter.
Jeg har merket meg at Samferdselsdepartementet i sitt brev av 30.10.2007 til hhv. Vegdirektoratet og Jernbaneverket slår full alarm pga. de mange rapporter om mulige store kostnadsoverskridelser på prosjekter som er godkjent - mange basert på stor grad av bompengefinansiering - når anbud foreligger etter anbudsrunder. Jeg har merket meg at SD bl.a. sier følgende: "I situasjoner hvor det kan være aktuelt å vurdere stopp i igangsatte anlegg, ber vi om at etatene vurdere dette opp mot merkostnader og mulige erstatningssøksmål fra involverte entreprenører. For prosjekter som ikke er startet opp, bør etatene som hovedregel ikke starte opp prosjekter før det er innhentet nytt godkjent kostnadsoverslag."
Jeg har videre merket meg at SD har understreket det bevilgningsreglement som gjelder, jf. reglementets § 6, " når det oppstår situasjoner hvor innhentede anbudspriser klart indikerer at godkjente kostnadsoverslag for prosjekter som er tatt opp til bevilgning, ikke kan overholdes. Dette betyr at dersom det er klarlagt eller er stor sannsynlighet for at godkjente kostnadsoverslag ikke kan overholdes, har etatene ikke fullmakt til å inngå nye forpliktende kontrakter før det kan legges fram et oppdatert kostnadsoverslag for Stortinget. SD ber Vegdirektoratet og Jernbaneverket forholde seg til denne tolkningen av bevilgningsreglementet. Slike saker må tas opp med departementet så snart det er klarlagt at det er behov for å utarbeide nytt kostnadsoverslag."
Jeg går ut fra at dette også gjelder for byggherren Bergen kommune som altså er ansvarlig for et samferdselsprosjekt på ca. 2 mrd. kr. uten spesiell kompetanse. Jeg går ut fra at statsråden derfor på særlig måte vil forsikre seg om at Bergen kommune får samme varsel som Vegdirektoratet og Jernbaneverket har fått, og at statsråden på særlig måte vil sørge for at Bergen kommune utviser den aktsomhet som er anvist i brevet fra departementet. Endelig går jeg ut fra at dette følges opp overfor Stortinget så raskt som mulig.
Jeg minner om at bygging av Bybanen i Bergen er igangsatt, men har lang byggetid frem til ferdigstillelse i juni 2010. Likevel er det viktig med kostnadsmessig avklaring for å unngå ev. erstatningssøksmål fra både involverte entreprenører og leverandører.
Jeg viser til slutt til at en viktig grunn til kostnadssprekk iflg. kommunens eget saksfremlegg er "spesiell økning i kostnader på tunnelarbeider og nødvendige endringer fra opprinnelig prosjektgrunnlag."