Tord Lien (FrP): Ifølge "Lloyds Marine Intelligente Unikt" (Lloyds MIU) har bare i år mer enn 10 NIS-registrerte fartøyer blitt hugget opp utenfor Europa, også på strender i Bangladesh, India og Afrika. Dette skjer i stor grad under forhold som på langt nær tilfredsstiller norske forpliktelser i forhold til Basel-konvensjonen.
Hva vil statsråden foreta seg for å sørge for at denne praksisen for norskregistrerte fartøy snarest opphører?
Begrunnelse
Ifølge "Lloyds Marine Intelligence Unit" (Lloyds MIU) har bare i år mer enn 10 NIS-registrerte fartøyer blitt hugget opp utenfor Europa, under forhold som på langt nær tilfredsstiller norske forpliktelser i forhold til Basel-konvensjonen. Opphugging av skip på diverse strender i Asia og Afrika er ikke bare et alvorlig miljø/forurensningsproblem. Det er også et sosialt problem i og med at mange av de som utfører selve huggingen ikke er kvalifiserte til å håndtere avfall av den farlighetsgrad dette dreier seg om. Disse forholdene gjør arbeidsplassene svært farlige, og både ulykkesfrekvensen og antallet arbeidere som pådrar seg giftrelaterte diagnoser er høyt. Det er åpenbart at det i de offisielle statistikkene også finnes store mørketall. Kostnadene ved ikke å hugge dette opp på en forsvarlig måte i europeiske eller asiatiske skipsverft med reell kompetanse på håndtering av farlig avfall, er ikke høyere enn at vrakmetallet ville kunne dekke utgiftene ved forsvarlig hugging. Kostnadene kunne eventuelt blitt dekket gjennom et miljøfond i det enkelte rederi, særlig dersom Regjeringen vil tillate den delen av rederinæringen som valgte å fortsatt være registrert i NIS å beholde den skattefordelen de har hatt av overgangsordningen.