Anders Anundsen (FrP): Mener statsråden at deling av elever i grupper etter kjønn eller faglig nivå er positivt hvis det fører til et bedre læringsmiljø og bedre læring, og med hvilket tidsperspektiv tolker statsråden det som står i §8-2 i Opplæringslova om at "til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør"?
Begrunnelse
Gudbrandsdølen Dagningen skriver torsdag 15. november i et oppslag at en ved Kringsjå skole har delt 6. klasse i jente- og guttegrupper åtte timer i uken i fagene natur og miljø, kunst og håndverk og gym. Denne delingen har vært et ledd i arbeidet for å redusere bråk og for å bedre klassemiljøet. Kontaktlærer Heidi Margrete Nilsen mener denne delingen har vært vellykket, at det ikke er i strid med opplæringsloven og sier: "Før brukte vi mye undervisningstid på å løse konflikter. Etter at vi skilte kjønnene har konfliktnivået gått betraktelig ned". Foreldrene er også positive til dette tiltaket for å forbedre klassemiljøet.
Utdanningsdirektør i Oppland mener imidlertid praksisen ved Kringsjå skole er i strid med § 8-2 i Opplæringsloven som sier at "til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør". Han mener at siden delingen har pågått i over et år, så er ikke dette med hjemmel i loven (Gudbrandsdølen Dagningen, 15.november).
Fylkesmannen reagerer på samme måte, og mener at åtte timer per uke i nesten ett og et halvt år er i strid med det som står i Opplæringslova om at organisering basert på kjønn ikke skal skje "til vanleg" (Gudbrandsdølen Dagningen, 16.november).
Denne saken viser at det er en del uklarhet om hvordan § 8-2 i Opplæringslova skal tolkes, og vi vet at det er en rekke andre skoler og klasser i landet som benytter seg av differensiert undervisning for å bedre klassemiljø og læringsresultater. Disse gjør det som regel med stort hell. Som eksempel på dette kan vi trekke frem Strinda videregående skole som har gått fra ti til null prosent stryk i matematikk i 1.videregående etter å ha delt elevene inn i grupper basert på faglig nivå, og slik gitt dem differensiert undervisning (Bladet Utdanning nr 10/2007). Både elevene og lærerne er kjempefornøyde med denne modellen, og dette er et klart eksempel på at alle tjener på differensiert undervisning.
For at alle skoler i landet i fremtiden skal vite hvor lenge og hvor mye de kan differensiere undervisningen, er det imidlertid nødvendig å få en avklaring på hvordan § 8-2 i Opplæringslova skal tolkes.