Jørund Rytman (FrP): Hvorfor har den rød-grønne regjeringen nedprioritert dialogen med estiske politikere, og hva vil utenriksministeren gjøre for å bedre dette, samt stimulere til økt handel mellom Norge og Estland?
Begrunnelse
Undertegnede var denne uken på offisielt besøk i Estland sammen med en stortingsdelegasjon (bestående av en stortingsrepresentant fra hvert parti), med stortingspresident Thorbjørn Jagland i spissen, etter en invitasjon av den daværende estiske parlamentspresidenten, Toomas Varek.
Der hadde vi særdeles interessante møter med bl.a. Estlands president, Ene Ergma, Estlands utenriksminister Urmas Paet, Estlands forsvarsminister Jaak Aaviksoo, samt flere parlamentskomitèledere og parlamentsrepresentanter.
Det som undrer undertegnende og er litt oppsiktsvekkende er statistikken over offisielle besøk fra Norge til Estland etter at de rød-grønne overtok regjeringskontorene. I 2005 og 2006 har ingen norske politikere besøkt Estland, bortsett fra Thorbjørn Jagland som i mai 2006 deltok på en konferanse for parlamentspresidenter, samt nå denne uken ledet en stortingsdelegasjon etter en invitasjon fra den tidligere parlamentspresidenten. Kontrasten til de andre nordiske lands besøksvirksomhet er betydelig, spesielt i lys av UDs politiske mål om å styrke forbindelsene med de baltiske land og Polen. Undertegnede vil derfor sterkt oppfordre utenriksministeren til å ta initiativ til å styrke den bilaterale dialogen, blant annet ved å oppnå bedre bredde i besøksvirksomheten både politisk og på høyere embetsmannsnivå, og stimulere til økt fokus på hvilke muligheter norske bedrifter har av handel og investeringer i Estland, i tillegg til turisme som er veldig økende.
Eksporten til Norge utgjorde i 2006 om lag NOK 2,025 milliarder kroner. Import fra Norge lå i fjor på kun NOK 0,824 milliard. Noe som utenriksministeren bør gjøre noe for å øke. Det er over 300 norske bedrifter som driver handel med og/eller annen virksomhet i Estland.
Nivået på utenlandske direkte investeringer er blant de høyeste i Sentral - og Øst-Europa. Nordiske investeringer er dominerende, spesielt svenske og finske. Finland og Sverige ligger langt foran med til sammen 75% av alle investeringer, mot Norges knappe 3% totalt.
Politisk vektlegges særlig styrking av rammebetingelsene for handel og investeringer. Estland samarbeider nært med Latvia og Litauen på mange områder, også innen Baltisk Råd og med land i østersjøregionen. Statsministrene i de tre baltiske landene har tatt konkrete skritt for å styrke samarbeidet i EU dem imellom og med de nordiske land, hvilket reflekterer en økende tendens til nordisk-baltisk samarbeid i et 3 + 3 format, hvor Norge og Island faller utenfor. Derfor burde det bekymre utenriksministeren, og til dels næringsministeren, at man ikke fra norsk side tar initiativ til økende samarbeid.
Estland har siden 1990-tallet opplevd en sterk og vedvarende økonomisk vekst, og har i dag en av Europas raskest voksende økonomier. Lave skatter og avgifter, lavt lønns- og kostnadsnivå, en relativt velutdannet arbeidsstyrke, stor utbredelse av informasjonsteknologi, fokus på økonomisk frihet, frihandel, lav korrupsjon, gode rammebetingelser for næringsliv og gründere, har gitt god konkurranseevne og tiltrukket betydelige utenlandske investeringer. Med andre ord, det er mye norske politikere har å lære av Estland. Videre så er Estland langt fremme når det gjelder informasjonsteknologi innen viktige områder som helse-, finans- og næringssektoren, i tillegg til demokratideltakelse (stemmegivning via Internet).