Borghild Tenden (V): Vil statsråden vurdere strekningen Bommestad-Sky (E18) i lys av miljøkonsekvenser, Bøkeskogen og Farriseidet?
Begrunnelse
Valget av E18 trasé forbi Larvik er meget viktig for Larviks nåværende generasjon og de kommende generasjoner. Som en veritabel barrikade ligger dagens motorvei og stenger forbindelsen mellom Larviks beboere og Vestmarka og drikkevannskilden Farris.
Ca. 7000 beboere og de mange tusen brukere av turområdet langs hele dagens E-18 plages av støy, svevestøv, nitrogenoksider og estetisk forsøpling. E18 gjennom Vestfold går hovedsakelig gjennom landlige omgivelser, men forbi Larvik går veien gjennom store boligkonsentrasjoner, unike og attraktive naturområder.
Alternativ 3E er en trase som er konsekvensutredet av Vegvesenet - den er ønsket av Larviks befolkning og av et samlet politisk miljø i Larvik. Men Vegvesenet har pr. i dag landet på en annen løsning (alternativ 1D og 2D). Pr. i dag pågår det en dialog mellom Vegvesenet, politikere og 3 talsmenn for 22 interesseorganisasjoner (som har samlet seg alle om alternativ 3E). Pr.i dag ligger det økonomiske gapet mellom Alternativ 2D og 3E på ca. 640 millioner. Politisk behandling i Larvik vil foregå våren 2008.
Alternativ 3E har følgende løsning: Tunnel fra Bommestad til Farriseidet. Ny bru over Farriseidet og videre i tunnel i Martineåsen fram til Sky.
Alternativ 1D og 2D er begge med tunnel forbi Månejordet og Bøkeskogen, men ingen tunnel på strekningen Månejordet - Bommestad eller Farriseidet (Martineåsen) -Sky.
Forskjellen på 1D og 2D er bruløsningen på Farriseidet der 2D er en løsning med ny bru og mulighet for skilting 100-110km/t.