Bård Hoksrud (FrP): Mener statsråden at situasjonen beskrevet i begrunnelsen er i tråd med Regjeringens overordnede nasjonale politikk, og hvilke grep vil statsråden ta for å hindre at denne godsmengden vi her snakker om, risikerer å bli flyttet fra bane til vei på grunn av ledelsen ved Drammen Havns håndtering av denne saken?
Begrunnelse
Drammen er et viktig knutepunkt for godstransporten i Norge. Selskapet RTD (Rail Solutions Norway) driver med transport av vognlast på jernbane i tillegg til at de er landets eneste terminaloperatør for jernbane. I 2007 ligger selskapet an til å transportere gods tilsvarende 25 000 trailere til/fra Norge på jernbane. Problemet til selskapet er at Drammen kommune sammen med ROM eiendom nå har inngått intensjonsavtale om en helt annen benyttelse av området enn dagens. På deler av det området som RTD i dag benytter til sin virksomhet (leie av Rom Eiendom). Selskapet har forsøkt å skaffe seg alternative midlertidige arealer i påvente av utbygging på Holmen/Lierstranda, men dette har så langt vist seg å være svært vanskelig. Dette skyldes ikke minst at selskapet føler at de blir møtt med en kald skulder av ledelsen ved Drammen Havn. Dersom det ikke raskt kommer på plass en midlertidig løsning, vil dette bety at deler av selskapets virksomhet må legges ned, og at store godsmengder må flyttes tilbake på veien. Dette er en løsning som ikke bør være ønskelig fra Regjeringens side, da dette både vil være samfunnsøkonomisk ulønnsomt og en tilnærmet miljømessig skandale.