Torbjørn Hansen (H): Vegdirektoratet har inngått avtale med Euro Parking Collection (EPC) for innkreving av bompenger fra utenlandske feriegjester i Norge. Det er lett for turister å misforstå ulike typer bompengesystemer. Store innkassokrav i etterkant av en ferie vil kunne bli svært dårlig norgesreklame. Staten bruker mer enn 215 millioner på markedsføring av Norge. Gevinsten ved innkrevingen vil antagelig være begrenset.
Hva vil Regjeringen gjøre for å unngå at innkrevingen blir urimelig og stempler Norge som et svært dyrt reisemål?
Begrunnelse
Innkrevingen vil gi begrensede inntekter til bomselskapene. Det blir sendt regning til turistene hvis det er mulig å få inn minst 20% av kravet. Resten av beløpet vil EPC ha som betaling for innkrevingsarbeidet. Norske bomstasjoner har et mangfold av innkrevingsmetoder, og mange turister misforstår eller unnlater av andre årsaker å betale.
NHO Reiseliv mener i VG 25. november at utenlandske kjøretøy bør slippe bompengeavgift frem til et mer enhetlig system er på plass. Kjersti Danielsen Nordgård i Vegdirektoratet uttaler til VG at i samme sak at direktoratet ikke kan instruere bomselskapene til å la utlendinger kjøre gratis, og at dette i så fall krever en endring i takstretningslinjene, som må behandles av Samferdselsdepartementet og sannsynligvis også i Stortinget.
Norske og utenlandske reisende la igjen nesten 90 milliarder kroner i 2005. Næringen står for om lag 3,5 prosent av BNP og 7% av sysselsettingen i Norge. Sysselsettingen utgjør om lag 150 000 normalårsverk. NHO Reiseliv har gjort en meningsmåling blant landets 600 ordførere, rådmenn og kommuneledere. Konklusjonen fra målingen er klar: Det er reiselivet som har størst potensial i norske distrikter av samtlige næringer - og denne næringen har ifølge de spurte et større potensial enn man hittil har klart å utnytte.
Regjeringen har tidligere mottatt kritikk for dårlig koordinering av vedtak og politikk som har konsekvenser for reiselivsnæringen, blant annet knyttet til turistfiskekvote og NOx-avgift for cruiseferger med flere anløp etter hverandre langs kysten.