Arne Sortevik (FrP): Når bil som frakter farlig gods skal med riksveiferje, gjelder strenge sikkerhetsregler. Konsekvensene er at kapasiteten på ferjen som frakter slikt kjøretøy reduseres kraftig både mht. kjøretøy og passasjerer. Mange ferjesamband har pga. sterk trafikkvekst høy kapasitetsutnyttelse med gjenståing som konsekvens med normal trafikk.
Vil statsråden sørge for at det vurderes ordninger med varsling og transport av farlig gods på ferje slik at en på bedre måte kan unngå for store ulemper for ordinære reisende?
Begrunnelse
Jeg kan konkret viser til to eksempler fra Austevoll kommune i Hordaland i løpet av siste uke - der mange biler og passasjerer ble stående igjen når bil med dynamitt skulle med ferjen fra mellom Krokeide og Hufthamar.
Første uken etter åpning av Austevollsbrua 17.11.2007 har altså ferjereisende mellom Austevoll og Bergen opplevd å bli stående igjen på kaien og at ferjen seiler nesten tom pga. sikkerhetsbestemmelsene.
Jeg har forstått det slik at gjeldende regelverk relativt nylig er blitt endret. Jeg håper statsråden kan få gjennomført en justering, bl.a. slik at transport av farlig last etter avtale med transportører kan legges til tidspunkt der det ikke gir omfattende konsekvenser for mange reisende; altså utenfor tid knyttet til arbeidsreiser.
I tilfellet fra Austevoll kommune medfører gjenståing etter overgang til en ferje i stedet for to at kommunen faktisk er stengt i en periode på 3 timer.