Ivar Kristiansen (H): Direktoratet for Naturforvaltning har bedt Sysselmannen på Svalbard om å foreta en forskriftsendring som vil stenge 40% av Svalbard for cruisetrafikk. Reiseliv er en svært viktig næring på øygruppen. Stadige endringer i denne nærings rammevilkår har og vil få negative virkninger, og blir sjelden forhåndsdrøftet med næringen.
Er det i tråd med statsrådens vilje at cruiseaktiviteten søkes kraftig redusert på Svalbard, og kan reiseliv fra Regjeringens side ansees å være en prioritert næring på Svalbard?
Begrunnelse
Det er fremholdt at det er planlagt en ny Stortingsmelding om Svalbard. I en slik sammenheng vil det være naturlig å drøfte enhver sak som kan endre rammevilkårene for bosetting og næringsdrift på øygruppen. Dette bør også gjelde radikale forslag som vil innebære betydelige inngrep i allmenn ferdsel på Svalbard. I løpet av de siste to årene er det skjedd en rekke endringer i regelverket på Svalbard og det er varslet omfattende nye reguleringer i nær fremtid. Disse vil få store konsekvenser for både norsk og utenlandsk reiselivsnæring på Svalbard. I denne sammenheng kan følgende eksempler nevnes: Innføring av miljøgebyr på kr. 150,-. Innføring av NOx- avgift for overfart mellom Fastlands-Norge og Svalbard. Drivstoffbegrensning for ferdsel med skip innen Øst-Svalbard naturreservater. Størrelsesbegrensning for skip i de samme områdene. Innføring av Havne- og farvannsloven, i tillegg til en rekke andre forskriftsendringer og lovendringer som berører næringen.