Jan Arild Ellingsen (FrP): Undertegnede ønsker å stille et spørsmål om bidragsplikt og bidragsutregning. Utgangspunktet er et tilfelle med et barn under 18 år, som velger å gå på skole i utlandet i ett år. Barnet vil under oppholdet få dekket alle sine utgifter gjennom stipend fra Statens lånekasse. I et slikt tilfelle:
Hva vil være grunnlaget for et eventuelt bidragskrav, og hvordan skal dette å så fall beregnes?
Begrunnelse
Barneloven § 66 til 71 dekker i all hovedsak de forhold spørsmålet gjelder. Det er i § 66 slått klart fast at "Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og utdanning av barnet etter evne og givnad" og "Innbyrdes har begge foreldra skylnad til å skyte til det som trengs etter evne".
I § 67 heter det bl.a. at "Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkommende betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning"
§ 71 sier bl.a. "Tilskotsfuten skal fastsetje tilskotet slik at fastsette utlegg til forsyting av barnet (underhaldskostnadene) vert delte mellom foreldra etter storleiken på inntekta deira".
Med andre ord, det er barnets beste som skal stå i fokus, ikke hva foreldrene måtte mene. Dersom man ser på de nevnte paragrafer er det et gjennomgående fokus på at bidraget skal dekke de faktiske utgifter som eksisterer, og at det skal være en balanse mellom foreldrenes ansvar.
I mitt spørsmål ovenfor er basisen at barnet, under et skoleopphold i utlandet, får dekket samtlige av sine utgifter gjennom et stipend fra norske myndigheter. Slik jeg forstår § 67, så er nettopp formålet at bidraget skal dekke dagligdagse utgifter og skolegang. Likeledes er det et poeng i § 66 at de utgifter som eksisterer skal dekkes av begge foreldrene, etter evne, og ikke kun en av dem.
Min bekymring i et slikt tilfelle er jo at den part som til vanlig er den med daglig omsorg, her vil kunne bli gitt et bidrag som det ikke foreligger juridisk grunnlag for, jf. § 67. Jeg oppfatter at bidragsplikten skal dekke direkte utgifter til barnet og at det skal være relevans mellom krav fra personen med det daglig omsorg og det vedkommende mener å ha krav på. Min vurdering blir derfor at så lenge barnets utgifter dekkes fullt ut gjennom et stipend, bortfaller helt eller delvis grunnlaget for bidrag fra den som hadde den daglige omsorg.