Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Flere lokalpolitikere ønsker å innføre forhåndssamtykke ved mottagelse av uadressert reklame, et såkalt "ja-takk-prinsipp". Fra et miljøperspektiv er dette uten tvil et viktig tiltak fordi vi vet at mange flere da ville reservere seg mot reklame enn det som er tilfelle i dag. Men i kontakt med ulike departementer har kommunepolitikerne fått ulike svar på hvorvidt dette er i strid med markedsføringsloven.
Er dette konseptet noe kommuner har myndighet til å innføre, og hvordan stiller miljøvernministeren til dette?
Begrunnelse
Spørreundersøkelser viser at svært få nordmenn ønsker å motta uadressert reklame. Likevel mottar for eksempel innbyggerne i en storby som Bergen rundt 3800 tonn uadressert reklame i posten hvert år.
Ifølge en undersøkelse gjennomført av Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsverk (BIR) i 2006, mottok hver husstand i Bergen rundt 46 kilo reklame i posten dette året. I tillegg kommer produksjon, distribusjon og avfallshåndtering av reklamen som både er energi- og ressurskrevende.
Naturvernforbundet i Hordaland gjennomførte våren 2007 en undersøkelse som ble utført av Norsk Respons. Den viste at dersom en speilvendte dagens ordning slik at de som ønsker kan henge opp et klistremerke med "reklame-ja-takk", svarer 80 prosent av de spurte at de ikke vil henge opp et slikt klistremerke.
Miljøhensyn er bakgrunnen for at for eksempel Aurskog-Høland kommune i Akershus har besluttet at de ønsker å speilvende dagens reservasjonsordning.
Der skal de som ønsker å motta reklame merke sin postkasse med "reklame-ja-takk". Denne ordningen får også sterk støtte fra Forbrukerombudets høringsuttalelse til ny lov om markedsføring og annen markedspraksis, som på prinsipielt grunnlag mener at forbrukerne selv må kunne velge om de vil motta reklame i sin egen postkasse.
Dersom man legger resultatene fra Bergen til grunn, er det i dag bare et mindretall av befolkningen som ønsker å motta uadressert reklame i postkassen. En speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame vil gi en betydelig besparelse for miljøet, samtidig som de som ønsker å motta reklame i posten fremdeles får full mulighet til dette.