Trine Skei Grande (V): Kan statsråden redegjøre for erfaringer knyttet til ordningen med brukerpass og kontaktperson for barn for Oslos vedkommende spesielt, men også for landet som helhet, og kan statsråden samtidig redegjøre for om beløpsgrensen på 6000 kroner knyttet til brukernes egenkontakt med hjelpemiddelsentralen er tenkt utvidet?
Begrunnelse
Mange brukere i Oslo opplever problemer på hjelpemiddelområdet, det er lange ventetider både i bydelene og ved Hjelpemiddelsentralen. Det er problemer med å få reparasjoner fordi HMS har lagt veldig mye ansvar på bydelene. Det er også tilbakemeldinger om at vakttelefonen ikke fungerer ved akutt behov for reparasjon. I forbindelse med NAV-reformen er det kuttet i stillinger ved HMS. Venstre har fått tilbakemeldinger på at det har vært mye uro og at mange ansatte har sluttet, særlig gjelder det fagfolk på synsområdet. I lys av dette synes det viktig å forenkle systemet ytterligere og vurdere beløpsgrensen på 6000 kroner som er satt for at brukerne selv kan ha direkte kontakt med leverandørene.