Jørund Rytman (FrP): Hvilket overordnet forvaltningsorgan har ansvaret for koordineringen, samhandlingen og den overordnende kvalitetssikringen mellom offentlige kontorer på et lavere nivå når disse ikke sorterer under samme forvaltningsorganet, og hvordan fungerer forannevnte i praksis?
Begrunnelse
Viser til mitt spørsmål nr 1284, datert 20. juni 2007. Besvart av justisministeren 27. juni 2007.
Etter forvaltningsloven § 17 har offentlige organer en omfattende utredningsplikt før det fattes vedtak. I offentlig sektor må det av hensyn til rasjonell drift være slik at etatene samarbeider om utveksling av opplysninger, beregninger med mer. Et eksempel på dette er at NAV i sine beregninger av trygdeytelser forholder seg til inntektsopplysninger fra Skatteetaten. En forutsetning er at Skatteetaten også kvalitetssikrer opplysningene som oversendes av blant annet arbeidsgivere. Dette innebærer likevel ikke at det forvaltningsorganet som mottar opplysningene, er fritatt fra utredningsplikten etter forvaltningsloven § 17. Utredningsplikten må særlig gjelde i de tilfellene hvor enkeltmennesket påviser feil og mangler ved materialet som vedtaket bygger på.
I en slik sak som jeg viser til i forrige spørsmål, så hadde person X ved en rekke anledninger presentert relevante nye opplysninger. Men det ser ut som at Trygdeetaten og Skatteetaten i liten grad tok hensyn til dette.