Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Politireformen som Stortinget vedtok, forutsatte at Nesseby kommune ville ha et eget lensmannskontor. Et lensmannskontor som i utgangspunktet var på 4 stillinger, vanlig åpningstid og samarbeid med nabokummenen Tana. Dette tilbudet er nå drastisk redusert og innbyggerne når ikke frem til politiet, etterforskningen går trått og det er mangelfull informasjon til publikum.
Hva vil justisministeren foreta seg for at innbyggerne i Nesseby kommune blir gitt en trygghet og service av politiet på linje med den øvrige befolkning?
Begrunnelse
Nesseby har siden 2004/2005 ikke hatt et ordinært lensmannskontor slik det var forutsatt fra Stortingets side knyttet til politireformen. Lensmannskontoret som en gang hadde 4 stillinger, normal åpningstid og vaktsamarbeid med Tana er i dag blitt drastisk redusert med den følge at det rammer befolkningens behov for trygghet og service fra politiets side.
Lensmannskontoret er i dag bemannet kun av lensmannen. Åpningstid 10.00-14.00 på tirsdag og torsdag. Kontoret er videre ubemannet når lensmannen er bortreist, har ferie eller er på seminar. I praksis så medfører dette at for de fleste som har behov for tjenester fra Nesseby lensmannskontor ikke får det og må ta kontakt med kontoret i Tana eller hos politiet i Kirkenes.
Den etterforskning som blir gjort av kontoret i Nesseby, må nødvendigvis bli av en slik art at befolkningen ikke føler at de får den trygghet og service som de bør få. Etterforskningen går sent, lite eller ingen informasjon og en saksbehandlingstid som overskrider de tre månedene politiet har som målsetting. Lensmannskontoret er således på mange områder en ikke tilgjengelig tjeneste i Nesseby og politiet er usynlig i lokalsamfunnet.
Dette står i skarp kontrast til Regjeringens mål om å ha et nært, sterkt og synlig politi i hele landet.