Anders Anundsen (FrP): Hva har statsråden gjort, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at eksisterende lærerutdanning holder høy faglig kvalitet, og har studenter som i realiteten gjennomfører fireårige allmennlærerstudier, mens vi venter på noe bedre?
Begrunnelse
Den siste tids debatt om kvalitet i skolen har fått mange til å reflektere ytterligere over behovet for en styrket lærerutdanning. Fremskrittspartiet vil innføre en femårig lærerutdanning med krav til faglig fordypning i de fag vedkommende skal undervise i etter endt utdanning. Tall fra Høgskolen i Oslo viser imidlertid at dagens lærerstudenter i praksis deltar på undervisning som tilsvarer et treårig studium, fordi fraværet fra undervisning er høyt. Det kan være grunn til å frykte at situasjonen ved Høgskolen i Oslo ikke er unik.
Kvaliteten på opplæringen svekkes sterkt dersom oppmøteprosenten er svak, og det er grunn til å tro at de studentene som fullfører allmennlærerstudiet i dag og som ikke deltar på undervisning mer enn det som tilsvarer en treårig utdanning, mangler den nødvendige kvalitet for å utøve sitt fremtidige yrke. Det svekker igjen kvaliteten i grunnopplæringen.
NOKUTs evaluering av allmennlærerutdanningen var nedslående, og de ulike utdanningsinstitusjonene skal ha gjennomført tiltak for å bedre kvaliteten. Likevel er det ikke tatt noen nasjonale grep for å sikre kvalitetsheving og høy deltagelse fra studentenes side.
Stortinget har tidligere behandlet interpellasjon om kvaliteten i lærerutdanningen, og Stortinget har ved andre anledninger debattert kvaliteten på lærerutdanningen. Det foreligger nå et forslag om en femårig lærerutdanning.
I disse debattene har Regjeringens medlemmer vært lite villig til å konkludere og har ment det var viktig å vente før endelig avklaring om fremtidig lærerutdanning.
I ventetiden kunne en forvente at statsråden i det minste fulgte opp kvaliteten på eksisterende opplæring for lærerstudenter.