André N. Skjelstad (V): Er det realistisk å tro at Jernbaneverket vil foreta en opprusting av Namsos-banen i nær framtid, eller alternativt, kan det være mulig å gi en statlig garanti til eventuelle drivere av Namsos-banen?
Begrunnelse
På grunn av økning i råvareprisene på verdensmarkedet er det nytt håp for gjenåpning eller nyåpning av en rekke mineralforekomster i Indre Namdal og på svensk side. Dette er i realiteten de mest "naturgitte forhold" vi har til ny næringsaktivitet i Namdalen.
Transportpotensialet for mineraler fra Indre Namdal og Stekenjokk i Sverige til havn i Norge kan fort bli i størrelsesorden 2-3 millioner tonn hvert år. Bare aplittforekomsten i Namsskogan alene har et transportpotensial på 1-1,5 millioner tonn årlig.
Skal det transporteres med bil, vil trafikken på veiene i distriktet øke med 260-390 store lastebiler hver dag - og hver vei. Verken veiene eller miljøet for øvrig har en slik kapasitet. Derfor er jernbanetransport eneste alternativ.