Dagrun Eriksen (KrF): Norge er en betydelig samarbeidspartner for Madagaskar på utdanningssektoren. Andelen av barna som fullfører 5-årig grunnskole øker, men er fortsatt lav. Landet er i ferd med en krevende reform for å øke grunnskoleutdanningen fra 5 til 7 år. I denne sammenheng trengs både faglig og finansiell bistand til utdanningssektoren.
Vil Norge i lys av dette øke sektorbistanden til grunnutdanning og beholde eller styrke den skolefaglige kompetanse ved ambassaden for å videreføre sitt ansvar som samarbeidspartner på sektoren?
Begrunnelse
I samarbeidsavtalen mellom Madagaskar og Norge, som ble undertegnet den 23. mars 2004, blir utdanning og godt styresett (inklusive "Olje for utvikling") nevnt som prioriterte sektorer. Utdanning er hovedsektoren og i 2006 gikk ca. 77 mill. kr til utdanning av i alt 103 mill. kr.
Med stor innsats har myndighetene klart å heve innskrivingen av skolebarn fra 67 til 92 prosent i løpet av siste femårsperiode, men fortsatt er frafallsprosenten stor og bare rundt 38 prosent fullfører den femårige grunnskolen. President Ravalomanana har i den nye femårsplanen framhevet betydningen av å satse ytterligere på å skaffe nok lærere og heve kvaliteten på undervisningen. Det er spesielt viktig å få ned den ekstra høye frafallsprosenten blant jenter, siden utdanning er desidert viktigste middel til å sikre kvinner deltakelse og rettigheter i samfunnet.
Norsk støtte til Utdanningsdepartementet går særlig til lærerutdanning, språkpolitikk og tiltak for å styrke departementets styring i samsvar med den nasjonale Utdanning-for-alle-planen og landets femårsplan for fattigdomsbekjempelse. Men norsk støtte kanaliseres også gjennom andre kanaler, som UNICEF (læreplaner, skolemateriell, tiltak for jenter og skolebygg), ILO (klasserom)samt Det norske Misjonssdelskap (miljopplæring, pedagogikk).
Madagaskar har svært få bidragsytere på utdanningssektoren. Verdensbanken, Frankrike og Norge er de viktigste. Norges bidrag verdsettes meget høyt fordi det representerer noe annet enn den gamle kolonimakten Frankrike. Norge kan bidra til fornyelse, ikke minst når det gjelder å utvikle eget språk. Madagaskars utdanningsmyndigheter ønsker økt norsk innsats på skolesektoren.
Det kan nå imidlertid spores en viss usikkerhet med hensyn til om Norge opprettholder den langsiktighet og forutsigbarhet som forutsettes i samarbeidsavtalen. Det gjelder opprettholdelsen av norske bidrag, norsk fagkompetanse ved ambassaden og ambassadens generelle bemanning. En bekreftelse på fortsatt sterk norsk faglig tilstedeværelse for oppfølging på ambassaden og en langsiktig, forutsigbar støtte er derfor vesentlig.