Gjermund Hagesæter (FrP): Kan finansministeren gi en vurdering av hvor vellykket implementeringen av nytt IT-system i skatteetaten har vært, samt gjøre rede for i hvilken grad hun mener service- og informasjonstjenesten er blitt mer "profesjonell og strømlinjeformet", samt redegjøre for hvordan disse tiltakene er gjennomført med sikte på å nå målet?
Begrunnelse
Skatteetaten har gjennomført en reorganisering, som blant annet omfatter nye IT-systemer, samt det som var ment å være en "langt mer profesjonell og strømlinjeformet service- og informasjonstjeneste" enn det etaten hadde tidligere, ifølge St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Dette er angivelig blitt gjort ved å opprette et skatteopplysningskontor med en rekke ansatte som har som oppgave å besvare spørsmål fra skattyterne. I mange tilfeller består denne oppgaven i å ta imot informasjon, ringe opp det aktuelle ligningskontor, for så å ringe tilbake. Det kunne vært ønskelig å få opplyst i hvilken grad de gjennomførte reorganiseringstiltakene fungerer etter hensikten, eller om de bare har medført mer byråkrati.
IT-systemer i det offentlige har som kjent en tendens til å bli langt dyrere enn forespeilet, og ofte ikke fungere tilfredsstillende. Det ville derfor vært interessant med en redegjørelse for hvordan innføringen av nye systemer i skatteetaten har utviklet seg, samt hvor vellykket de har vært.