Vigdis Giltun (FrP): I bladet Kapital nr. 3 d.å. beskrives et graverende forhold der Ullevål universitetssykehus er blitt svindlet for store beløp av selskapet Persontransport Norge. Etter at svindelen ble oppdaget, nekter Ullevål universitetssykehus å avslutte samarbeidet med selskapet, og å anmelde forholdene, til tross for at det er oppdaget andre graverende forhold som juks med rekvisisjoner, dobbelt-fakturering, forsinkelser overfor pasienter og dårlig bemanning.
Kan statsråden akseptere at Ullevål fortsetter samarbeidet med dette foretagendet?
Begrunnelse
I artikkelen i Kapital vises det til at Ullevål Universitetssykehus nylig har inngått en ny avtale med Persontransport Norge, til tross for at det er avslørt alvorlige, sannsynligvis straffbare, svindelforhold og andre forhold som er uakseptable i forhold til den typen virksomhet dette firmaet driver. En tidligere ansatt i selskapet sier til Kapital at det jukses med alt fra transportrekvisisjoner til manglende piggdekkavgift på bilene. Det påståes at enkeltturer er blitt fakturert som både to og tre turer og at forsinkelser, som ifølge avtalen skal belastes firmaet, aldri blir rapportert. Det beskrives også forhold som går på elendig sikkerhet for passasjerene og at administrerende direktør i selskapet ikke har løyve, noe som kreves for å drive et pasienttransportselskap. Administrerende direktør Tove Strand har ifølge Kapital nektet å uttale seg om saken, mens avdelingsdirektør Jostein Svendsen ved Ullevål sykehus sier at det er inngått et kompromiss med selskapet. Ifølge Kapital finnes en rekke andre tilsvarende selskaper som ville kunne utføre de oppdragene Persontransport Norge nå har avtale med Ullevål universitetssykehus om. Det burde være en selvfølge, dersom fremstillingen i Kapital er korrekt, at avtalen blir kansellert og forholdene blir anmeldt.