Ulf Erik Knudsen (FrP): Hva vil statsråden gjøre for at barn med innvandrerbakgrunn skal få større mulighet til å bruke fritiden på venner, hobbyer, sunne fritidsinteresser som idrett, speider og andre typer foreninger og lag istedenfor koranskole, med de positive effekter dette ville ha for intergrering, likestilling og kommunikasjon mellom etnisk norske og innvandrere?
Begrunnelse
Det vises til oppslag i VG 02.03.2008 der det fremkommer at jentene i Norges største moské øver høytlesning fra Koranen fire dager i uken. Koranskole går foran vennebesøk og hobbyer for to av tre norsk-pakistanske barn.
En ny rapport fra Forskningsstiftelsen Fafo viser at barn med pakistansk og somalisk bakgrunn bruker fritiden annerledes enn andre norske barn: De er klart sjeldnere med på organiserte fritidsaktiviteter, og er sjeldnere på besøk hjemme hos venner etter skoletid. Det er åpenbart at dette forklarer noe av de dårlige resultatene mht. integrering.
Blant barn med pakistansk bakgrunn er flere enn hver tredje mellom seks og ni år daglig på koranundervisning, og to av tre i samme gruppe går minst en gang i uken.
I VG-artikkelen omtales også Hafiz-undervisning, der man lærer koranvers utenat.