Ulf Isak Leirstein (FrP): Siden 2003 har MC hatt halv årsavgift, i forhold til personbiler. I beregninger som er foretatt av NMCU (Norsk Motorcykkel Union) viser det seg nå at prinsippet tydeligvis er forlatt fra og med budsjettåret 2008.
Støtter finansministeren det tidligere prinsipp om at MC skal ha halv årsavgift i forhold til personbil, og hva vil finansministeren i så fall gjøre for at man retter opp årsavgiftssatsen i henhold til dette prinsippet?
Begrunnelse
NMCU (Norsk Motorcykkel Union) har fremlagt følgende beregninger knyttet til årsavgiften for MC:
I 2003 ble det knesatt et prinsipp om at motorsykkel skal ha halv årsavgift i forhold til personbil ("to hjul - halv avgift"). Årsavgiften for inneværende år ser slik ut:
Årsavgift, kr/år20072008%
Dieselbiler2 9153 090+6,0
Bensinbiler og dieselbiler med
fabrikkmontert partikkelfilter2 9152 660-8,7
Motorsykler1 6451 690+2,7
Når man skal regne ut om det fremdeles er "to hjul - halv avgift" må vi først trekke fra personskadeavgiften som nå er på kr. 380. Uten personskadeavgiften blir årsavgift for dieselbiler uten partikkelfilter kr 2.710, for bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter kr 2.280 og for motorsykler kr 1.310.
Med utgangspunkt i disse tallene blir årsavgift for motorsykkel i forhold til dieselbil uten partikkelfilter kr 45 mindre enn halv avgift.
I forhold til bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter betaler MC kr. 170 mer enn halv avgift.
Gjennomsnittet av de to bilregnemodellene er kr 2.495 og halv årsavgift av dette er kr 1.247,50. I forhold til gjennomsnittlig årsavgift for bil betaler MC kr 62,50 mer enn halv avgift.