Ulf Isak Leirstein (FrP): Kan finansministeren forklare logikken i at engangsavgiften ved statusendring av kjøretøy fra varebil til personbil plutselig rammes av Co2-avgift og dermed får høyere engangsavgift enn ved beregning etter vekt, volum og effekt når bilen allerede har vært på norske veier i 5 år?
Begrunnelse
Gitt at man skal endre et kjøretøy kjøpt i 2003 fra 2 seter varebil til 5 - 7 seter personbil, eksempelvis grunnet familieforøkelse. Ifølge tollvesenet skal det da svares avgift av Co2-utslipp i tillegg til kjøretøyvekt og motorvolum. Det at Co2 nå er kommet inn i beregningen gjør at avgiften i et gitt eksempel kan øke med ca 25 000 kroner i forhold til modellen hvor det svares avgift for vekt, effekt og volum.
Spørsmålet er om dette er fornuftig ettersom en bil kjøpt ny i Norge og tatt i bruk i april 2003, altså har rullet snart 5 år på norske veier, nå plutselig skal bli rammet av en Co2-avgift ved omregistrering til personbil.
Logikken her er fraværende all den tid vi nå får fraktet flere personer med tilnærmet det samme utslippet. Avgiften virker jo heller ikke rimelig da dette er en bil som per i dag er i bruk i Norge og fortsatt vil være i bruk på våre veier uansett om den går som vare- eller personbil.