Olav Gunnar Ballo (SV): FNs konvensjon om rasediskriminering slår i artikkel 1 fast at det med rasediskrimering også er ment diskriminering basert på etnisk opprinnelse. Norge har sluttet seg til konvensjonen i 1970.
Hvordan vurderer statsråden konvensjonsteksten opp mot finnmarksloven, der etnisk diskriminering nå foregår i økende grad, ved at Sametinget gis beslutningsmyndighet for spørsmål som berører hele befolkningen i Finnmark, men der bare 11% av befolkningen har stemmerett til det besluttende organet?
Begrunnelse
I finnmarksloven vises det i §3 til ILO-konvensjon nr 169 om urfolk, som Norge ratifiserte i 1990. I nevnte konvensjon heter det blant annet at den omfatter de som "...nedstammer fra folk som bebodde landet eller en geografisk region som landet hører til.... da de nåværende statsgrenser ble fastlagt."
Dette, sammen med det forholdet at i finnmarksloven er Sametinget gitt enerett til å vedta retningslinjer for endret bruk av utmark, gjør at finnmarkslovens beslutningsmyndighet knyttes opp til etnisk tilhørighet for det besluttende organet. En bestemt gruppe er i lovs form blitt tildelt ekstraordinær politisk makt på bakgrunn av avstamning. I FNs konvensjon om rasedisriminering fra 1965 som Norge sluttet seg til i 1970 heter det i artikkel 1: "I denne konvensjon betyr uttrykket "rasediskriminering" enhver forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse hvis formål eller virkning er å oppheve eller begrense anerkjennelsen av nytelsen eller utøvelsen på like fot av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter på det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller hvilket som helst område av det offentlige liv." FN-konvensjonen er altså entydig på at "enhver forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse på grunn av ... etnisk opprinnelse" er å regne som rasediskriminering.
Etter undertegnedes vurdering kommer finnmarksloven i konflikt med FNs konvensjon om rasediskrimering fordi den aktivt dikrinerer med utgangspunkt i etnisitet. Det mindretallsvernet som er gitt i ILO-konvensjon nummer 169 er etter undertegnedes syn ikke en samtidig rett til diskriminering av flertallet, slik finnmarksloven legger opp til.